top of page

Nowa generacja Elfów od Pesy wkrótce wyruszy na polskie tory. Specyfikacja nowych EZT

Nowy Elf 3 dla ŁKA
Źródło zdjęcia: LinkedIn / Marcin Sobieraj

Pesa Bydgoszcz, ceniony polski producent pojazdów szynowych, prezentuje najnowszą, trzecią generację swojej popularnej serii Elf. Elf 3 to odpowiedź na rosnące potrzeby pasażerów w zakresie komfortu, dostępności oraz nowoczesnych rozwiązań w transporcie regionalnym i aglomeracyjnym. Nowe jednostki już wkrótce pojawią się na torach w różnych regionach Polski, zwiększając komfort podróży.


Popyt na nowoczesny tabor szynowy w Polsce stale rośnie, a Pesa Bydgoszcz aktywnie odpowiada na te potrzeby, wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania. Najnowsza generacja elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 3 to kolejny krok w modernizacji polskiej kolei. Wiele województw i przewoźników dostrzegło potencjał tych nowoczesnych pojazdów, decydując się na znaczące inwestycje.


Kto zamówił nowe Elfy 3?


Wśród przewoźników, którzy zaufali najnowszej generacji Elfów, znajduje się Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), która zamówiła łącznie 14 jednostek. Dwie z nich są już w zaawansowanej fazie uruchomień, a planowane wprowadzenie do eksploatacji przewidywane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Koleje Mazowieckie również zdecydowały się na rozszerzenie swojej oferty, zamawiając 6 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych Elf 3, co stanowi istotne wzmocnienie ich taboru spalinowego. Ponadto, Województwo Wielkopolskie planuje w najbliższych latach włączyć do swojej floty elektryczne Elfy 3, co przyczyni się do dalszej modernizacji transportu w regionie.


Kiedy Elf 3 wyjedzie na tory?


Terminy dostaw Elfów 3 są ściśle powiązane z konkretnymi zamówieniami poszczególnych przewoźników. Niemniej jednak, pierwsze jednostki przeznaczone dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej są już na zaawansowanym etapie produkcji i przechodzą niezbędne testy. Ich debiut na torach planowany jest na rok 2026. Można przypuszczać, że w nadchodzących latach coraz więcej pojazdów Elf 3 będzie sukcesywnie zasilać parki taborowe różnych polskich regionów, wpływając na poprawę jakości podróży.


Szczegółowa specyfikacja techniczna Elf 3


Elf 3 został zaprojektowany z naciskiem na zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom oraz wysokiej efektywności eksploatacji. Wśród kluczowych cech technicznych i specyfikacji warto wymienić:


  • Konfiguracje: Dostępność różnych długości pojazdów, od dwu- do czteroczłonowych, umożliwiająca optymalne dopasowanie pojemności do potrzeb konkretnych tras.

  • Miejsca siedzące: W zależności od konfiguracji, pojazdy oferują od 107 do 415 miejsc siedzących.

  • Prędkość maksymalna: Standardowo 160 km/h, z możliwością podwyższenia do 190 km/h.

  • Napęd: Moc napędu w zakresie od 1600 kW do 4000 kW, gwarantująca dynamiczną jazdę.

  • Wnętrze: Przestronne i ergonomiczne wnętrze wyposażone w komfortowe fotele, nowoczesny system informacji pasażerskiej (wyświetlacze LCD i komunikaty głosowe), zaawansowaną klimatyzację i wentylację, dostęp do Wi-Fi oraz specjalne miejsca na bagaż i rowery.

  • Dostępność: Szerokie drzwi o szerokości 1300 mm oraz niskopodłogowa konstrukcja w zakresie 760-800 mm z rampami ułatwiają wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością. Dodatkowy wysuwany stopień umożliwia obsługę peronów o różnej wysokości.

  • Bezpieczeństwo: Spełnienie rygorystycznych norm bezpieczeństwa EN 15227, w tym zaawansowane systemy ochrony w przypadku kolizji. Wzmocniona kabina maszynisty oraz zastosowanie absorberów energii i zgarniaczy podwoziowych podnoszą poziom bezpieczeństwa.

  • Modułowość: Modułowa konstrukcja pojazdu ułatwia jego dostosowanie do indywidualnych wymagań przewoźników.


Elf 3 to połączenie nowoczesnego designu z funkcjonalnością i komfortem, co z pewnością zostanie docenione przez podróżujących. Wprowadzenie tych nowoczesnych pojazdów do eksploatacji stanowi istotny krok w procesie modernizacji polskiego taboru kolejowego i podniesienia standardów podróżowania.

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page