top of page

Nowe pociągi wodorowe trafią do seryjnej produkcji. PESA z dofinansowaniem z KPO

Lokomotywa wodorowa PESA
Fot. KD

W Karpaczu, na Dolnym Śląsku, podpisano kluczową umowę na dofinansowanie produkcji pierwszej w Polsce lokomotywy wodorowej, za której prototyp odpowiada firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Regionalny przewoźnik, Koleje Dolnośląskie S.A., rozpoczęły testy tego innowacyjnego pojazdu. Inicjatywa ta ma na celu wprowadzenie ekologicznych rozwiązań transportowych, które mają stać się alternatywą dla lokomotyw spalinowych, zwłaszcza na licznych niezelektryfikowanych liniach kolejowych.


W środę trzeciego września 2025 roku w Karpaczu miało miejsce historyczne wydarzenie dla polskiego transportu kolejowego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. podpisali umowę na dofinansowanie produkcji pociągów wodorowych. Kwota wsparcia, wynosząca ponad 53 mln zł, pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i stanowi 40% wartości całego projektu. Celem dofinansowania jest przeniesienie prototypu lokomotywy na linię produkcyjną, co ma zaowocować wyprodukowaniem 25 takich pojazdów. Minister Klimatu i Środowiska, Paulina Hennig-Kloska, podkreśliła, że jest to znaczący krok w kierunku unowocześnienia polskiej gospodarki.


Grupowe zdjęcie przedstawiające uczestników konferencji prasowej w Karpaczu. Na pierwszym planie widać marszałka Pawła Gancarza stojącego za mikrofonami, obok niego minister Paulina Hennig-Kloska. W tle widoczni są inni uczestnicy i fragment pociągu.
Nowe pociągi wodorowe trafią do seryjnej produkcji. PESA z dofinansowaniem z KPO / fot. KD

Ekologiczna alternatywa dla Diesla


Minister Hennig-Kloska zwróciła uwagę na fakt, że ponad 37% linii kolejowych w Polsce nie jest zelektryfikowanych. Dodała, że elektryfikacja jest kosztownym procesem, dlatego wodorowe pociągi stanowią optymalne rozwiązanie, zwłaszcza na Dolnym Śląsku, gdzie aż ponad 40% linii nie ma trakcji elektrycznej, a inwestycje w elektryfikację są wyjątkowo kosztowne ze względu na ukształtowanie terenu.


"Dolny Śląsk posiada najwięcej w Polsce niezelektryfikowanych linii kolejowych. Swoje zastosowanie mogą znaleźć na nich właśnie pojazdy napędzane wodorem"

Wicemarszałek Michał Rado dodał, że wodorowe pojazdy można z powodzeniem wykorzystywać na liniach niezelektryfikowanych, bez uszczerbku dla środowiska naturalnego.


Koleje Dolnośląskie liderem innowacji


Marszałek województwa dolnośląskiego, Paweł Gancarz, podkreślił, że kolej to kluczowy element transportowy regionu, a rozwój ten jest wynikiem samorządowego programu rewitalizacji linii i prężnego rozwoju Kolei Dolnośląskich, które są liderem w regionalnych przewozach pasażerskich. W ostatnich latach włączono do sieci kolejowej miejscowości, w których żyje ponad 200 tysięcy osób, a liczba pasażerów w ciągu dziesięciu lat wzrosła z 5 do 25 milionów rocznie. Marszałek Gancarz zaznaczył, że Koleje Dolnośląskie, chcąc stale polepszać ofertę, rozpoczęły testy lokomotyw napędzanych wodorem, co stanowi ekologiczną i nowoczesną odpowiedź na rosnące zainteresowanie koleją.


Testy lokomotywy PESA na Dolnym Śląsku


Prezes firmy PESA, Krzysztof Zdziarski, poinformował, że prace nad prototypem lokomotywy wodorowej rozpoczęły się w 2019 roku, a w 2023 roku pojazd uzyskał niezbędne certyfikaty. Od tego czasu jest intensywnie testowany, głównie w warunkach przewozów towarowych. Prototyp z wagonami retro, wypełnionymi pasażerami, z powodzeniem pokonał trasę z Jeleniej Góry do Karpacza. Po tych testach lokomotywa wodorowa zostanie sprawdzona pod kątem przewozów towarowych w KGHM. Krzysztof Zdziarski dodał, że pociągi wodorowe mają być alternatywą dla lokomotyw spalinowych na trasach niezelektryfikowanych.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page