

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


W środę trzeciego września 2025 roku w Karpaczu miało miejsce historyczne wydarzenie dla polskiego transportu kolejowego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. podpisali umowę na dofinansowanie produkcji pociągów wodorowych. Kwota wsparcia, wynosząca ponad 53 mln zł, pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i stanowi 40% wartości całego projektu. Celem dofinansowania jest przeniesienie prototypu lokomotywy na linię produkcyjną, co ma zaowocować wyprodukowaniem 25 takich pojazdów. Minister Klimatu i Środowiska, Paulina Hennig-Kloska, podkreśliła, że jest to znaczący krok w kierunku unowocześnienia polskiej gospodarki.

Minister Hennig-Kloska zwróciła uwagę na fakt, że ponad 37% linii kolejowych w Polsce nie jest zelektryfikowanych. Dodała, że elektryfikacja jest kosztownym procesem, dlatego wodorowe pociągi stanowią optymalne rozwiązanie, zwłaszcza na Dolnym Śląsku, gdzie aż ponad 40% linii nie ma trakcji elektrycznej, a inwestycje w elektryfikację są wyjątkowo kosztowne ze względu na ukształtowanie terenu.
"Dolny Śląsk posiada najwięcej w Polsce niezelektryfikowanych linii kolejowych. Swoje zastosowanie mogą znaleźć na nich właśnie pojazdy napędzane wodorem"
Wicemarszałek Michał Rado dodał, że wodorowe pojazdy można z powodzeniem wykorzystywać na liniach niezelektryfikowanych, bez uszczerbku dla środowiska naturalnego.
Marszałek województwa dolnośląskiego, Paweł Gancarz, podkreślił, że kolej to kluczowy element transportowy regionu, a rozwój ten jest wynikiem samorządowego programu rewitalizacji linii i prężnego rozwoju Kolei Dolnośląskich, które są liderem w regionalnych przewozach pasażerskich. W ostatnich latach włączono do sieci kolejowej miejscowości, w których żyje ponad 200 tysięcy osób, a liczba pasażerów w ciągu dziesięciu lat wzrosła z 5 do 25 milionów rocznie. Marszałek Gancarz zaznaczył, że Koleje Dolnośląskie, chcąc stale polepszać ofertę, rozpoczęły testy lokomotyw napędzanych wodorem, co stanowi ekologiczną i nowoczesną odpowiedź na rosnące zainteresowanie koleją.
Prezes firmy PESA, Krzysztof Zdziarski, poinformował, że prace nad prototypem lokomotywy wodorowej rozpoczęły się w 2019 roku, a w 2023 roku pojazd uzyskał niezbędne certyfikaty. Od tego czasu jest intensywnie testowany, głównie w warunkach przewozów towarowych. Prototyp z wagonami retro, wypełnionymi pasażerami, z powodzeniem pokonał trasę z Jeleniej Góry do Karpacza. Po tych testach lokomotywa wodorowa zostanie sprawdzona pod kątem przewozów towarowych w KGHM. Krzysztof Zdziarski dodał, że pociągi wodorowe mają być alternatywą dla lokomotyw spalinowych na trasach niezelektryfikowanych.










Komentarze