Objazd pociągów Kolei Śląskich odblokuje cztery nieużywane przystanki. Zmiany w rozkładzie
- Marek Zioła

- 8 paź
- 3 minut(y) czytania

Korekta rozkładu jazdy od 26 października wprowadza spore zmiany dla pasażerów Kolei Śląskich. Wybrane pociągi na popularnej trasie Katowice – Tychy, łączące Katowice z południem województwa, pojadą dłuższą, objazdową trasą. Przewoźnik zdecydował się na ten krok z powodu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe na głównej linii.
W związku z ograniczoną przepustowością na linii kolejowej nr 139, gdzie między Katowicami Ligotą a Tychami Mąkowcem trwają prace remontowe PKP PLK, Koleje Śląskie skierują część swoich składów na trasę objazdową. Od 26 października do 26 listopada pociągi te kursować będą linią nr 142, przejeżdżającą przez katowicką dzielnicę Murcki. To tymczasowe rozwiązanie pozwoli przewoźnikowi utrzymać regularność kursowania pociągów, mimo utrudnień na głównej trasie.
Objazd przez Katowice Murcki to otwarcie nowych przystanków
Co ciekawe, decyzja o objeździe wiąże się z otwarciem dla ruchu pasażerskiego nowo wybudowanych przystanków, które do tej pory nie były wykorzystywane. Mowa o przystankach: Katowice Ochojec, Katowice Murcki, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa. Przez miesiąc, do 26 listopada, składy Kolei Śląskich obsłużą te lokalizacje.
Jak poinformował we wtorek rzecznik Kolei Śląskich, Bartłomiej Wnuk, linia 142 będzie obsługiwać wybrane połączenia łączące Katowice z Żywcem, Zwardoniem, Wisłą oraz Tychami. W sumie na nowej trasie Katowice – Tychy pojedzie 21 pociągów dziennie. Ruch objazdowy ma charakter uzupełniający.
„Ruch linią 142 będzie miał charakter uzupełniający, a podstawowa obsługa pasażerów nadal będzie realizowana trasą przez Piotrowice i Podlesie”
Rozkład jazdy pociągów na trasie objazdowej Kolei Śląskich
Pociągi Kolei Śląskich, które pojadą objazdem, będą odjeżdżały z Katowic w kierunku południa województwa między innymi o godzinach 7.10, 7.41, 9.45 czy 12.47. W przeciwnym kierunku, z Tychów do centrum Katowic, składy będą wyruszały na przykład o godzinach 14.14, 15.06, 18.00 czy 20.29.
Należy jednak pamiętać, że objazd oznacza wydłużenie czasu przejazdu. Nowa trasa z Tychów do Katowic zajmie około 30 minut, co jest o 10 minut dłużej niż podróż podstawową trasą przez Piotrowice i Podlesie. Z tego powodu w porannym szczycie komunikacyjnym utrzymane zostały kursy podstawową linią 139, aby zapewnić pasażerom najkrótszy możliwy czas dojazdu do Katowic.
Rola linii 142 i perspektywy jej wykorzystania
Choć teraz linia 142 pełni funkcję trasy objazdowej, przewoźnik zamierza bacznie obserwować zainteresowanie nowo otwartymi przystankami. Jak podkreśla rzecznik KŚ, skierowanie części połączeń na tę trasę było kluczowe dla zachowania regularności kursowania pociągów, mimo prowadzonych prac torowych.
„Skierowanie części połączeń na linię 142 pozwala nam utrzymać regularność kursowania pociągów KŚ w kierunku Tychów mimo prowadzonych przez PKP PLK prac torowych. I choć na tym etapie linia 142 pełni przede wszystkim funkcję trasy objazdowej, to będziemy pilnie przyglądać się zainteresowaniu pasażerów nowymi przystankami”
Rewitalizacja jednotorowej linii nr 142, która stanowi alternatywne połączenie Katowice-Tychy, została zakończona w 2019 roku, ale pierwotnie prace te wykonano z myślą o ruchu towarowym, by odciążyć główną trasę. Budowa przystanków zakończyła się w grudniu 2023 roku w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”, a jej koszt przekroczył 9 milionów złotych.
Uruchomienie stałych, codziennych połączeń pasażerskich do stacji Katowice i w kierunku Tychów z przystanków przy linii 142 będzie możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji prowadzonej przez PKP PLK.
Warto dodać, że w najbliższych latach planowana jest dalsza modernizacja linii 142 w ramach programu Kolej Plus. Zakłada ona między innymi budowę trzech bezkolizyjnych skrzyżowań oraz dodatkowej mijanki w Murckach, a koszt inwestycji szacowany jest na 140 milionów złotych. W lipcu tego roku PKP PLK zamówiły również projekt przebudowy odcinka linii 139 Katowice Piotrowice – Tychy, wraz z modernizacją stacji Tychy, co ma zająć lata 2028-2031. Linia 142 jest też ważnym elementem kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego dla ruchu towarowego.















Komentarze