Od dzisiaj koniec sygnału RP1 na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych
- Marek Zioła
- 20 maj
- 2 minut(y) czytania

Od 20 maja bieżącego roku wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury, która modyfikuje zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Jednocześnie z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b, co jest długo oczekiwaną zmianą dla mieszkańców. Przełoży się to na zmniejszenie hałasu w otoczeniu torów i zapewni spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Z krajobrazu kolejowego zostaną usunięte wskaźniki W6b, które dotychczas przypominały maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. O nowelizacji tego rozporządzenia pisaliśmy już wcześniej. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet w miejscach, gdzie nowoczesne urządzenia zapewniały pełne bezpieczeństwo, niezależnie od pory dnia czy nocy. Sytuacja ta wielokrotnie prowadziła do interwencji i skarg ze strony mieszkańców. Wprowadzona zmiana ma na celu poprawę komfortu życia osób zamieszkujących w pobliżu linii kolejowych, szczególnie na obszarach zurbanizowanych.
Miejsca objęte zmianami
Zmiany obejmą zarówno duże aglomeracje, takie jak Wrocław (ul. Pawia, ul. Przystankowa, ul. Działdowska), Katowice (ul. Tunelowa, ul. Jankego, ul. Słonecznikowa) i Bydgoszcz (ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka), jak i mniejsze miejscowości. Wśród nich znajdują się Iława, Czerwionki-Leszczyny w województwie śląskim, Ełk (okolice stacji Ełk Szyba Zachód), Augustów (ul. Turystyczna) oraz Zastów w województwie małopolskim. Wskaźniki W6b znikną również z lokalizacji wiejskich, w tym z Drzewiec Kolonii i Stasina Polnego w województwie lubelskim, a także z Rykoszyna i Bartkowa położonych w województwie świętokrzyskim. Miejsca te zostały wytypowane przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w odpowiedzi na zgłoszenia od lokalnych społeczności, które od lat wskazywały na uciążliwość sygnału „Baczność”. W kolejnych etapach planowane jest dalsze usuwanie wskaźników, z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i bieżących analiz.
Mniej hałasu przy zachowaniu bezpieczeństwa
Sygnał Rp1 „Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami pozbawionymi aktywnych systemów zabezpieczeń. Dotyczy to przejazdów kategorii D, przejazdów obsługiwanych ręcznie (na przykład przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe), przejazdów na drogach wewnętrznych oraz miejsc, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK). Maszynista, niezależnie od istniejącego oznakowania, zachowuje prawo do nadania sygnału „Baczność” w przypadku dostrzeżenia zagrożenia. Zgodnie z nowymi przepisami, sygnał ten pozostanie obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce, wyłącznie tam, gdzie jego użycie jest rzeczywiście niezbędne. Wprowadzone zmiany stanowią kolejny krok w kierunku rozwoju kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej dla mieszkańców. Jest to odpowiedź na potrzeby otoczenia oraz przykład odpowiedzialnego funkcjonowania kolei w przestrzeni publicznej.
Komentarze