top of page

Parowozownia Wolsztyn kupuje używane wagony. Pojadą do 120 km/h

Wagon 120A
Fot. Wikipedia I Jamnik z Tarnowa

Historyczna Parowozownia Wolsztyn inwestuje w tabor, ogłaszając przetarg na dostawę dwóch używanych czteroosiowych wagonów pasażerskich. Zamówienie, ogłoszone 6 października 2025 roku, ma na celu pozyskanie pojazdów o minimalnej prędkości eksploatacyjnej 120 km/h, które będą wykorzystywane do regionalnych przewozów pasażerskich. Kluczowym wymogiem dla oferentów jest długi termin do kolejnej naprawy poziomu P4, co ma zapewnić dłuższą bezawaryjną eksploatację wagonów.


Parowozownia Wolsztyn aktywnie poszukuje wzmocnienia swojego taboru. W ogłoszonym przetargu przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch sztuk używanych czteroosiowych wagonów pasażerskich, które muszą spełniać szereg rygorystycznych wymagań technicznych i formalnych. Wagony, które trafią do Wolsztyna, mają posłużyć do obsługi specjalnych, turystycznych pociągów, kursujących na terenie województwa wielkopolskiego i lubuskiego, zwiększając tym samym możliwości operacyjne parowozowni.


Czego wymaga Parowozownia Wolsztyn w przetargu na wagony?


Specyfikacja zamówienia, dostępna w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), precyzyjnie określa wymagania techniczne. Wagony muszą być przystosowane do ruchu regionalnego z prędkością eksploatacyjną nie mniejszą niż 120 km/h i posiadać ważne Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego. Szerokość toru to standardowe 1435 mm.


Kluczowy jest stan techniczny i termin do kolejnych napraw. Dostarczone wagony muszą mieć okres do najbliższej naprawy P4 nie krótszy niż 24 miesiące od dnia dostawy, a do najbliższej naprawy P5 – nie krótszy niż 48 miesięcy. Wymóg ten ma zminimalizować ryzyko kosztownych i czasochłonnych postojów w najbliższej przyszłości. Wagony muszą być w pełni sprawne technicznie, gotowe do przewozów pasażerskich, a także zapewniać możliwość pełnego połączenia elektrycznego, mechanicznego i pneumatycznego z taborem innych przewoźników.


Dokumentacja i wyposażenie wagonów pasażerskich


Zamawiający bardzo dużą wagę przykłada do kompleksowej dokumentacji. Oprócz świadectw i dokumentacji Systemu Utrzymania (DSU) w formie papierowej i edytowalnego pliku elektronicznego, wymagane są dokumenty techniczno-ruchowe, Warunki Techniczne Wykonania i Odbioru, a także pełna dokumentacja ostatnich napraw P5 i P4. Konieczne jest również zestawienie przejechanych kilometrów oraz dokumenty potwierdzające rejestrację zbiorników ciśnieniowych w Transportowym Dozorze Technicznym. Wagony nie mogą figurować w rejestrze jako wycofane z eksploatacji lub takie, które nie mogą być eksploatowane na liniach pod zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe.


Wagony muszą być również odpowiednio wyposażone, w tym:


  • Posiadać minimum 54 miejsca siedzące.

  • Minimalna długość ze zderzakami musi wynosić 24,50 metra.

  • Siedzenia mają być miękkie, wyściełane.

  • Układ siedzeń: bezprzedziałowy lub przedziałowy, dla niepalących, z naprzeciwległym układem miejsc.

  • Wagon musi mieć co najmniej dwie toalety.

  • System ogrzewania to ogrzewanie parowe lub autonomiczne olejowe (Webasto).


Kryteria wyboru i terminy


Wybór najkorzystniejszej oferty będzie opierał się na dwóch kryteriach:


  1. Cena (waga 60%)

  2. Termin najbliższej naprawy P4 (waga 40%)


W kryterium „Termin najbliższej naprawy P4” można zdobyć maksymalnie 40 punktów, oferując termin między 41 a 48 miesięcy. Oferty z terminem 33-40 miesięcy otrzymają 20 punktów, a 24-32 miesiące – 10 punktów. Zamawiający zastosuje tzw. „procedurę odwróconą”, najpierw oceniając oferty, a następnie kwalifikując podmiotowo wykonawcę z najwyższą oceną.


Wykonawcy mają czas na złożenie ofert do 12 listopada 2025 roku do godziny 8:00. Otwarcie ofert nastąpi 10 minut później. Wadium wymagane do udziału w postępowaniu wynosi 17 102,00 PLN. Wagony muszą zostać dostarczone do siedziby Parowozowni Wolsztyn do dnia 18 grudnia 2025 roku.


Parowozownia wymaga również od oferentów wykazania się zdolnością techniczną lub zawodową, polegającą na zrealizowaniu w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej jednej umowy dostawy wagonu kolejowego (nowego lub używanego) o wartości nie mniejszej niż 200 000,00 PLN netto. Jest to kolejny krok w rozwoju i utrzymaniu unikatowego dziedzictwa kolejowego w Wolsztynie.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page