Pasażerowie pociągu IC Karkonosze będą dłużej spać. PKP Intercity zmienia trasę na dłuższą
- Marek Zioła

- 13 wrz
- 2 minut(y) czytania

Pociąg PKP Intercity o nazwie IC Karkonosze, kursujący na trasie z Jeleniej Góry do Warszawy, jedzie zmienioną trasą. Zmiana podyktowana została prośbą podróżnych, którzy chcieli... dłużej spać. Skutkiem tego jest dłuższy przejazd na odcinku Pabianice - Warszawa.
Od września pasażerowie pociągu Intercity Karkonosze, jadącego z Jeleniej Góry do Warszawy Wschodniej, mogą podróżować dłuższą trasą. Zmiana podyktowana jest prośbami pasażerów, którzy korzystają z wagonów sypialnych i kuszetek. Dotychczasowa trasa, która prowadziła przez Koluszki i Skierniewice, została zmieniona, a skład przejeżdża teraz przez Łódź Kaliską i Opoczno Południowe. Nowy wariant jest dłuższy o około 80 kilometrów, co przekłada się na wydłużenie czasu podróży o 1 godzinę i 39 minut. Pociąg dociera do Warszawy o 6:21, zamiast około 5:00 rano.
Dlaczego pociąg jedzie dłuższą trasą?
Głównym powodem zmiany trasy jest zapewnienie pasażerom większego komfortu. Jak podaje biuro prasowe PKP Intercity, wcześniejszy przyjazd do stolicy był dla podróżnych zbyt wczesny. Dzięki nowemu przebiegowi trasy, podróżni mają więcej czasu na sen i mogą rozpocząć dzień spokojniej. Decyzja o zmianie trasy podyktowana była na wyraźne prośby pasażerów korzystających z wagonów sypialnych i kuszetek. Dodatkowo, modyfikacja trasy ma także na celu zapewnienie dojazdu do Warszawy pasażerom wsiadającym w Opocznie Południowym, co było wnioskiem Ministerstwa Infrastruktury.
Dłuższa trasa IC Karkonosze wymaga zmiany czoła pociągu
Nowa trasa pociągu IC Karkonosze wymaga dwukrotnej zmiany czoła składu, czyli odczepienia lokomotywy od jednego końca pociągu i przypięcia jej na drugi. Pierwsza taka operacja ma miejsce na stacji Łódź Kaliska, która wcześniej nie była uwzględniona w relacji. Drugi raz lokomotywa jest zmieniana na stacji Opoczno Południowe, położonej na Centralnej Magistrali Kolejowej. Mimo wydłużenia trasy, przewoźnik nie planuje zwiększać liczby miejsc w wagonach sypialnych i kuszetkach, choć spodziewane jest większe zainteresowanie tą usługą.
Nocne pociągi w Polsce i Europie
Eksperci kolejowi zwracają uwagę, że podobne rozwiązania są spotykane również w innych krajach. Wiele nocnych pociągów celowo jedzie dłuższymi trasami lub ma zaplanowane dłuższe postoje, aby zagwarantować pasażerom odpowiednią ilość snu. Na niektórych liniach działają nawet tak zwane pociągi-hotele, które zapewniają 8 godzin wypoczynku, nawet jeśli sama trasa mogłaby zostać pokonana szybciej. W Polsce, IC Karkonosze jest jedynym pociągiem nocnym łączącym Kotlinę Jeleniogórską i Wrocław z Warszawą. Inne popularne nocne trasy to te z Warszawy do Świnoujścia, z Przemyśla do Szczecina czy z Gdyni do Zakopanego.















Komentarze