

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Inicjatywa stworzenia połączenia pasażerskiego na linii kolejowej numer 181, łączącej Wieluń z Wrocławiem, zyskuje coraz większe poparcie ze strony społeczności lokalnej. W lutym 2025 roku radni miejscy Wielunia jednogłośnie poparli tę koncepcję w specjalnie przyjętym stanowisku. Przedstawiciele samorządów oraz organizacje obywatelskie podkreślają, że realizacja rewitalizacji odcinka Kępno-Oleśnica eliminuje kluczową przeszkodę infrastrukturalną, co otwiera drogę do przywrócenia regularnych połączeń z Dolnym Śląskiem. Problemem pozostaje jednak fakt, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje ograniczyć zasięg tej linii jedynie do Wieruszowa, pomijając Wieluń.
Głównym argumentem, jaki przedstawiają urzędnicy w sprzeciwie wobec włączenia Wielunia do planowanych tras, jest rzekomy brak odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego na końcowej stacji. W odpowiedzi na te zarzuty lokalne władze kategorycznie zaprzeczają takim informacjom, wskazując na konkretne możliwości techniczne. W swojej interwencji posłanka Matysiak wyjaśnia, że choć przystanek osobowy w centrum Wielunia ma ograniczenia, stacja Wieluń Dąbrowa jest w pełni przygotowana do przyjmowania i kończenia biegów pociągów. Posiada ona odpowiednią infrastrukturę torową i parkingową, a także dogodne połączenia z bezpłatną komunikacją miejską, która obsługuje znaczną część miasta i jego osiedli.
Propozycja, którą przedstawiły władze lokalne, nie jest przypadkowa – opiera się na szczegółowej analizie dostępności przestrzennej, czasów dojazdu oraz możliwości technicznych, a jej założenia są spójne z nowoczesnymi trendami w planowaniu transportu publicznego. Posłanka Matysiak postawiła marszałkowi Gancarzowi szereg konkretnych pytań, w tym między innymi, czy urząd planuje rewizję obecnych założeń dotyczących kończenia biegów pociągów, czy przeprowadzono analizy frekwencji w oparciu o dane komunikacyjne Wielunia oraz czy są planowane konsultacje społeczne z samorządami. Interesująca jest również kwestia ewentualnych rozmów z urzędami marszałkowskimi województw łódzkiego oraz wielkopolskiego w celu skoordynowania planowanej oferty przewozowej, co mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu.










Komentarze