top of page

Paulina Matysiak interweniuje w sprawie połączenia kolejowego Wrocław-Wieluń

Stacja Wieluń
Fot. Wikipedia I Stefan.p21

Posłanka na Sejm RP z okręgu kutnowskiego, Paulina Matysiak, wystosowała oficjalną interwencję do marszałka województwa dolnośląskiego, Pawła Gancarza. Głównym celem pisma jest ponowne przeanalizowanie możliwości włączenia Wielunia do planowanych tras kolejowych. Mieszkańcy i władze lokalne coraz wyraźniej artykułują swoje poparcie dla tej inicjatywy, widząc w niej szansę na rozwój regionu i poprawę dostępności transportowej.


Inicjatywa stworzenia połączenia pasażerskiego na linii kolejowej numer 181, łączącej Wieluń z Wrocławiem, zyskuje coraz większe poparcie ze strony społeczności lokalnej. W lutym 2025 roku radni miejscy Wielunia jednogłośnie poparli tę koncepcję w specjalnie przyjętym stanowisku. Przedstawiciele samorządów oraz organizacje obywatelskie podkreślają, że realizacja rewitalizacji odcinka Kępno-Oleśnica eliminuje kluczową przeszkodę infrastrukturalną, co otwiera drogę do przywrócenia regularnych połączeń z Dolnym Śląskiem. Problemem pozostaje jednak fakt, że Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje ograniczyć zasięg tej linii jedynie do Wieruszowa, pomijając Wieluń.


Spór o stację końcową a rozwój regionu


Głównym argumentem, jaki przedstawiają urzędnicy w sprzeciwie wobec włączenia Wielunia do planowanych tras, jest rzekomy brak odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego na końcowej stacji. W odpowiedzi na te zarzuty lokalne władze kategorycznie zaprzeczają takim informacjom, wskazując na konkretne możliwości techniczne. W swojej interwencji posłanka Matysiak wyjaśnia, że choć przystanek osobowy w centrum Wielunia ma ograniczenia, stacja Wieluń Dąbrowa jest w pełni przygotowana do przyjmowania i kończenia biegów pociągów. Posiada ona odpowiednią infrastrukturę torową i parkingową, a także dogodne połączenia z bezpłatną komunikacją miejską, która obsługuje znaczną część miasta i jego osiedli.

Propozycja, którą przedstawiły władze lokalne, nie jest przypadkowa – opiera się na szczegółowej analizie dostępności przestrzennej, czasów dojazdu oraz możliwości technicznych, a jej założenia są spójne z nowoczesnymi trendami w planowaniu transportu publicznego. Posłanka Matysiak postawiła marszałkowi Gancarzowi szereg konkretnych pytań, w tym między innymi, czy urząd planuje rewizję obecnych założeń dotyczących kończenia biegów pociągów, czy przeprowadzono analizy frekwencji w oparciu o dane komunikacyjne Wielunia oraz czy są planowane konsultacje społeczne z samorządami. Interesująca jest również kwestia ewentualnych rozmów z urzędami marszałkowskimi województw łódzkiego oraz wielkopolskiego w celu skoordynowania planowanej oferty przewozowej, co mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page