top of page

PESA dostarczy nowe dwukierunkowe tramwaje do Gorzowa Wielkopolskiego

Tramwaj Pesa Twist 2015N w Gorzowie Wielkopolskim
Fot. Wikipedia / Franz Landsberg

Gorzów Wielkopolski będzie miał nowe tramwaje. Miejski Zakład Komunikacji rozstrzygnął przetarg na dostawę do 16 fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych. 20 listopada została podpisana umowa z bydgoską Pesą, a jej wartość opiewa na ponad 236,5 miliona złotych.


Nowe zamówienie wpisuje się w realizację drugiej fazy przedsięwzięcia „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp. – tabor tramwajowy i infrastruktura techniczna”. Inwestycja ma na celu wymianę i modernizację taboru. Całość jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.


Zamówienie podstawowe i opcja na dodatkowe tramwaje


Przedmiotem zamówienia jest dostawa siedmiu fabrycznie nowych, niskopodłogowych i trójczłonowych tramwajów dwukierunkowych o długości od 24 do 26 metrów. Dwa z tych pojazdów będą przystosowane do nauki jazdy. W ramach umowy wykonawca dostarczy również specjalistyczne wyposażenie, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz pełną dokumentację techniczną, w tym licencje i oprogramowanie. Pracownicy MZK przejdą także odpowiednie szkolenia.


MZK Gorzów Wielkopolski zagwarantował sobie również możliwość skorzystania z prawa opcji na dostawę do dziewięciu dodatkowych tramwajów o identycznych parametrach. Jeśli miasto zdecyduje się na wykorzystanie opcji w całości, do Gorzowa trafi łącznie 16 nowoczesnych tramwajów. Decyzja o ewentualnym rozszerzeniu zamówienia musi zostać podjęta najpóźniej do 31 grudnia 2029 roku.


Warunki dostawy i tabor tramwajowy


Za dostawę podstawowych siedmiu tramwajów oraz ewentualnych pojazdów z opcji odpowiedzialna będzie spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Był to jedyny oferent, który złożył ofertę w przetargu nieograniczonym. Czas realizacji zamówienia podstawowego oraz każdej partii z opcji wynosi 30 miesięcy od momentu złożenia oświadczenia o skorzystaniu z opcji.


Przy wyborze oferty, 90% wagi miała cena, natomiast pozostałe 10% stanowił okres gwarancji. PESA zaoferowała najkorzystniejsze warunki. Wymogiem zamawiającego, zgodnie z przepisami, był co najmniej 50% udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw objętych równym traktowaniem.


Finansowanie unijne


Całe przedsięwzięcie jest realizowane dzięki wsparciu finansowemu z Funduszy Europejskich. Dofinansowanie pochodzi z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEniKS), Priorytet FENX.03 Transport miejski. Umowa o dofinansowanie została zawarta 29 lipca 2025 roku

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page