PKP Cargo ogranicza stratę netto. Drugi kwartał z zyskiem
- Marek Zioła

- 1 paź
- 2 minut(y) czytania

Grupa PKP Cargo odnotowuje poprawę wyników finansowych za pierwsze półrocze 2025 roku, redukując stratę netto i osiągając zysk operacyjny, co jest efektem wdrożenia intensywnych działań restrukturyzacyjnych.
Grupa Kapitałowa PKP Cargo zakończyła pierwsze sześć miesięcy 2025 roku ze stratą netto na poziomie 17,9 miliona złotych. Choć nadal jest to wynik ujemny, oznacza on znaczącą poprawę w porównaniu do astronomicznej straty wynoszącej 453,1 miliona złotych odnotowanej w analogicznym okresie roku 2024, co spółka ogłosiła we wtorkowym raporcie giełdowym. Ta pozytywna zmiana jest widoczna także w zysku na działalności operacyjnej (EBIT), który osiągnął 54,7 miliona złotych – w porównaniu do ujemnego wyniku 463,2 miliona złotych rok wcześniej. Co więcej, sam drugi kwartał 2025 roku przyniósł 30,7 miliona złotych zysku netto i 75 milionów złotych zysku operacyjnego, co jest pierwszym pozytywnym rezultatem od wielu kwartałów.
Spadek przychodów i wpływ stagnacji gospodarczej na PKP Cargo
Mimo poprawy w dolnej linii bilansu, Grupa PKP Cargo odnotowała spadek przychodów z tytułu umów z klientami, które w pierwszym półroczu 2025 roku wyniosły 1 miliard 821,2 miliona złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 2 miliardy 300,5 miliona złotych. Spadek ten wynikał głównie ze zmniejszenia przewiezionej masy oraz niższych jednostkowych stawek przewozowych. W raporcie spółki wskazano, że stagnacja w europejskim sektorze przewozów kolejowych, brak aktywizacji popytu w Europie Zachodniej, wojna w Ukrainie, zakłócenia w handlu światowym oraz relatywnie wysokie ceny energii elektrycznej w Europie, to kluczowe czynniki, które negatywnie wpłynęły na skalę realizowanych przez PKP Cargo przewozów.
Działania restrukturyzacyjne i optymalizacja w PKP Cargo
Wdrożone działania restrukturyzacyjne są integralną częścią Planu Restrukturyzacyjnego, złożonego 30 czerwca 2025 roku, który przewiduje serię kroków mających na celu przywrócenie rentowności i długoterminowy rozwój spółki. Członek zarządu do spraw finansowych, Michał Łotoszyński, podkreślił, że podjęte środki już teraz stabilizują płynność finansową i przekładają się na lepsze wyniki.
„Nasze wyniki za pierwszą połowę roku, a w szczególności za drugi kwartał są zgodne z naszymi założeniami. Konsekwentnie, krok po kroku realizujemy działania restrukturyzacyjne, naprawcze i optymalizacyjne. Widzimy ich efekty, które przekładają się na poprawę wyników i pierwszy od wielu kwartałów zysk netto”
Prezes PKP Cargo, Agnieszka Wasilewska-Semail, wskazała natomiast na cel, jakim jest stworzenie nowoczesnej, efektywnej i stabilnej finansowo Grupy. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie kolejnych projektów, w tym nowego systemu motywacyjnego, wartościowania stanowisk pracy oraz automatyzacji procesów biznesowych.
Zmiany w organizacji i redukcja zatrudnienia
W ramach działań naprawczych i w związku z utrzymującym się spadkiem przewozów, PKP Cargo zdecydowało się na zwolnienia grupowe. Do końca września 2025 roku proces ten miał objąć do 500 pracowników w różnych grupach zawodowych. Warto zauważyć, że koszty świadczeń pracowniczych z tego tytułu już się zmniejszyły, spadając z 1 miliarda 19 milionów złotych w pierwszym półroczu 2024 roku do prawie 810 milionów złotych w tym samym okresie 2025 roku. Ponadto, w pionie handlowym utworzono nowe biura i wydziały, co ma na celu poprawę obsługi kluczowych klientów i zintensyfikowanie akwizycji małych i średnich przedsiębiorstw regionalnych. Efektem tych zmian jest zawarcie 84 nowych umów handlowych w pierwszym półroczu 2025 roku oraz stabilizacja udziału Grupy w rynku przewozów, który pomimo spadku do 27,2% w masie towarowej za półrocze (z 28,9% rok wcześniej), zaczął wykazywać oznaki poprawy, rosnąc z 25,3% w lipcu do blisko 26,7% w sierpniu 2025 roku.















Komentarze