PKP Intercity chce wynająć 22 spalinowe zespoły trakcyjne. Znowu SKPL? Niekoniecznie
- Marek Zioła

- 27 sie
- 2 minut(y) czytania

26 sierpnia 2025 roku spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na najem 22 spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Pociągi te mają kursować w barwach narodowego przewoźnika przez cztery lata, począwszy od grudnia 2025 roku. Umowa będzie obowiązywać do grudnia 2029 roku, choć przewoźnik zastrzegł sobie możliwość jej wcześniejszego zakończenia w grudniu 2028 roku. To jeden z największych projektów wynajmu taboru pasażerskiego w historii PKP Intercity i istotny krok w stronę zwiększenia dostępności połączeń na liniach niezelektryfikowanych, które wciąż stanowią ważną część sieci kolejowej w Polsce.
Dotychczas tego rodzaju postępowania wygrywała głównie spółka SKPL Cargo, udostępniając PKP Intercity pojazdy typu SN84 czy DM90. Nowe warunki przetargu są jednak bardziej wymagające – co może otworzyć rynek także dla innych firm.
Zakres zamówienia
Przedmiotem przetargu jest najem 22 spalinowych zespołów trakcyjnych wraz z pełnym utrzymaniem technicznym i dostarczaniem materiałów eksploatacyjnych.
Prędkość eksploatacyjna: co najmniej 120 km/h.
Czas trwania umowy: od 14 grudnia 2025 r. do 15 grudnia 2029 r.
Opcja skrócenia: możliwość zakończenia umowy wcześniej – 9 grudnia 2028 r. – na mocy jednostronnej decyzji PKP Intercity.
Opcja rozszerzenia: zamówienie może zostać zwiększone o maksymalnie 10 dodatkowych pojazdów, czyli do 32 sztuk. Przewoźnik może skorzystać z tego prawa do 13 sierpnia 2026 roku.
Warunki dla wykonawców
PKP Intercity określiło rygorystyczne wymogi wobec potencjalnych dostawców. Każdy oferent musi dysponować co najmniej 32 spalinowymi zespołami trakcyjnymi o prędkości eksploatacyjnej minimum 120 km/h. Wszystkie pojazdy muszą być dopuszczone do ruchu w Polsce.
Przetarg został ogłoszony w trybie postępowania nieograniczonego – co oznacza, że jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych podmiotów, spełniających określone warunki. PKP Intercity nie przewiduje możliwości składania ofert częściowych ani wariantowych.
Czy ponownie wygra SKPL Cargo?
Do tej pory partnerem PKP Intercity w zakresie wynajmu taboru spalinowego najczęściej była spółka SKPL Cargo. Firma udostępniała przewoźnikowi między innymi zespoły trakcyjne SN84 oraz sprowadzone z Holandii jednostki DM90, które kursowały na trasach niezelektryfikowanych.
Tym razem jednak sytuacja wygląda inaczej. Wymóg posiadania floty liczącej minimum 32 jednostki o wysokich parametrach eksploatacyjnych sprawia, że rynek może otworzyć się także na innych graczy – nie tylko tych, którzy dotąd współpracowali z PKP Intercity.
Harmonogram i formalności
Umowa na najem pojazdów obowiązywać będzie od rozkładu jazdy 2025/2026. Wszelka korespondencja i składanie ofert odbywa się wyłącznie w języku polskim, za pośrednictwem platformy zakupowej PKP Intercity.
Zwycięzca zostanie wyłoniony w trybie przetargu nieograniczonego, a rozstrzygnięcie będzie kluczowym momentem dla przyszłości połączeń obsługiwanych trakcją spalinową w Polsce.















Komentarze