PKP Intercity: Kolejna transza z KPO wpłynęła na konto przewoźnika
- Marek Zioła

- 17 wrz
- 2 minut(y) czytania

PKP Intercity sukcesywnie otrzymuje środki z Krajowego Planu Odbudowy, z których ma sfinansować zakup 56 lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów. Z końcem sierpnia 2025 roku przewoźnik otrzymał kolejną transzę w wysokości ponad 202 mln zł. Do tej pory spółka pozyskała już ponad 1,2 mld złotych, co stanowi ponad połowę przyznanego dofinansowania.
PKP Intercity, największy polski przewoźnik kolejowy, aktywnie korzysta ze wsparcia finansowego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W październiku 2024 roku podpisano umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2,16 mld zł. Poziom dofinansowania sięga ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych, co znacząco odciąża budżet spółki i umożliwia realizację szeroko zakrojonych inwestycji taborowych.
Do tej pory przewoźnik otrzymał już trzy transze środków. Pierwsza, w kwietniu 2025 roku, wyniosła 874,5 mln zł. Druga wpłynęła z końcem maja 2025 roku i opiewała na ponad 147 mln zł. Ostatnia, przekazana pod koniec sierpnia 2025 roku, to ponad 202 mln zł. Łącznie, do 17 września 2025 roku, na konta spółki wpłynęło 1 224 144 780,68 zł, co stanowi 56,6% całkowitej kwoty dofinansowania.

Nowoczesny tabor z dofinansowaniem z KPO
Otrzymane środki są przeznaczane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw EU160 Griffin, które mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Ich łączna wartość to 1 mld zł. Dodatkowo pieniądze z KPO pokryją modernizację 248 wagonów różnych typów, której koszt szacuje się na 1,2 mld zł. Wagony będą wyposażone w liczne udogodnienia, takie jak wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację oraz system informacji pasażerskiej.
Wśród modernizowanych wagonów znajduje się również 50 pojazdów typu COMBO, które zaprojektowano z myślą o różnorodnych potrzebach pasażerów. Są one dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, seniorów oraz rowerzystów. Wagony COMBO zaoferują również pasażerom maszyny vendingowe z przekąskami. Zarówno nowe lokomotywy, jak i zmodernizowane wagony będą obsługiwać trasy w całej Polsce, poprawiając jakość i komfort podróży na dużą skalę.

Inwestycje PKP Intercity w polskich producentów
Wszystkie kontrakty na zakup i modernizację taboru, objęte wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy, są realizowane przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania, bydgoska Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak. Lokomotywy dostarcza natomiast Newag z Nowego Sącza.
Dzięki temu, dofinansowanie z KPO nie tylko bezpośrednio przekłada się na lepszą jakość podróży dla pasażerów, ale również stymuluje rozwój i wzrost polskich przedsiębiorstw z branży kolejowej. Jak podaje przewoźnik, do tej pory zainwestował 16,5 mld zł wyłącznie u rodzimych producentów. Według planów, wszystkie inwestycje objęte dofinansowaniem z KPO muszą zostać zakończone do końca czerwca 2026 roku.
















Komentarze