

49false51 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


43false21 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false14 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false07 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


30false09 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Nowy roczny rozkład jazdy PKP Intercity na nadchodzący sezon przynosi wiele korzyści, szczególnie dla pasażerów z rejonu Małopolski. Przewoźnik stawia na zwiększenie częstotliwości i dostępności do najważniejszych aglomeracji w kraju i za granicą.
Od grudnia 2025 roku z Krakowa do Poznania pojedzie 17 par pociągów dziennie, czyli o dwie więcej niż obecnie. Pasażerowie zyskają również lepszy dojazd nad morze: do Trójmiasta będzie kursować 10 par codziennych połączeń ekspresowych (EIP i EIC), w tym jedna dodatkowa całoroczna para oraz dwa sezonowe składy: EIC Posejdon i EIC Lajkonik.
Co ciekawe, dwa pociągi, które dotychczas startowały z Katowic, teraz będą zaczynać swój bieg w Krakowie. Mowa o składach IC Gwarek (relacja Ustka) i TLK Spodek (relacja Poznań), które od nowego rozkładu będą kursować z i do stacji Kraków Główny. Dodatkowo, nocny pociąg IC Podhalanin relacji Zakopane – Świnoujście, który do tej pory kursował przez Kraków tylko sezonowo i nie zatrzymywał się w nim, od połowy grudnia 2025 roku będzie to robił codziennie.
Absolutną nowością dla Podhala jest wprowadzenie Pendolino do Zakopanego, co umożliwi podróżowanie do zimowej stolicy Polski 3 parami codziennych połączeń ekspresowych. Po raz pierwszy pod Tatry dotrze skład ED250 Pendolino w ramach połączenia EIP, skracając czas jazdy z Krakowa do Zakopanego do zaledwie 1 godziny i 57 minut.
Ekspresowe składy zapewnią też szybki dojazd z Podhala do Warszawy i Trójmiasta. Pociąg EIP pokona trasę Zakopane – Warszawa Zachodnia w 4 godziny i 14 minut. Z kolei całoroczny EIC Kaszub dowiezie pasażerów z Zakopanego do Gdańska w 6 godzin i 58 minut. Podsumowując, na trasie Kraków – Zakopane PKP Intercity uruchomi łącznie 9 par połączeń codziennych i 2 pary sezonowych.
PKP Intercity stawia również na wzmocnienie połączeń międzynarodowych. Dodana zostanie po dodatkowej parze pociągów do Berlina, Pragi i Wiednia, a także pojawi się całkiem nowa relacja do niemieckiego Lipska.
Z Krakowa do Wiednia kursować będzie nowy pociąg IC Prater (od grudnia 2025 r.), a od czerwca 2026 r. dodatkowe połączenie do Pragi zapewni IC Olza. Oba składy pojadą między innymi przez Oświęcim i Ostrawę.
Dodatkowo, dzięki nowej ofercie dojazdu do Niemiec, pociągi IC Chełmoński i IC Wyczółkowski poprowadzą wagony bezpośrednie jako IC Via Regia i IC Saxonia do Lipska (Leipzig Hbf), z przełączaniem wagonów we Wrocławiu. Pociąg IC Carpatia zapewni nocne połączenia do Wiednia, Monachium, Pragi i Budapesztu, natomiast IC Ursa umożliwi nocny przejazd do Berlina aż z Przemyśla, co będzie już czwartym bezpośrednim połączeniem Krakowa ze stolicą Niemiec.
W rozkładzie jazdy przewidziano także liczne utrudnienia. Zarządca infrastruktury kontynuuje prace modernizacyjne na Katowickim Węźle Kolejowym, co może wydłużać czas przejazdu lub wymuszać zmiany tras pociągów na odcinku Kraków – Katowice.
Do czerwca 2026 roku trwać będą prace na linii nr 64 (Sprowa – Kozłów) i linii nr 8 (Kraków – Sędziszów), co przełoży się na wydłużony czas przejazdu pociągów do Warszawy, Kielc i Łodzi. Od czerwca 2026 roku roboty obejmą także linię nr 91 (Kraków Bieżanów – Podłęże), dostosowując rozkład pociągów jadących w kierunku Tarnowa, Rzeszowa i Przemyśla.
Największe ograniczenie dotyczy linii nr 108 Krosno – Zagórz, gdzie ruch pociągów zostanie całkowicie wstrzymany, a pasażerowie będą musieli skorzystać z zastępczej komunikacji autobusowej. Od września 2026 r. modernizacja linii nr 96 na odcinku Tarnów – Stróże wymusi jazdę pociągów do Jasła i Krosna trasą objazdową, natomiast w kierunku Krynicy-Zdroju również uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza.










Komentarze