top of page

PKP PLK: Modernizacja linii kolejowej nr 201 w nowej fazie

Stacja Kościerzyna
Fot. PKP PLK

Rozpoczęcie nowej fazy modernizacji linii kolejowej nr 201 oznacza wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa. Inwestycja ma na celu zwiększenie przepustowości i komfortu podróży, a jej wartość wynosi około 2,5 miliarda złotych netto.


Od poniedziałku, 30 czerwca, modernizacja linii kolejowej nr 201 między Kościerzyną a Trójmiastem wchodzi w nową fazę. Rozszerzenie zakresu robót wiąże się z wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa. Za organizację komunikacji autobusowej, w tym trasę przejazdu, lokalizację przystanków i tabor, odpowiada Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne do przeprowadzenia prac budowlanych.


Harmonogram wznowienia ruchu pociągów


Wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest w grudniu 2026 roku. Termin ten jest krótszy o kilka miesięcy niż pierwotnie zakładano, co jest wynikiem współpracy z wykonawcą i przyjętej optymalizacji. Na trasie Kościerzyna – Somonino ruch pociągów ma zostać wznowiony w grudniu 2027 roku. W czasie prac na linii nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tak zwanego bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PLK SA w 2024 roku, przez stację Gdańsk Kokoszki. W listopadzie bieżącego roku planowane jest uruchomienie ruchu pociągów po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co spowoduje, że dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany jedynie na pięć miesięcy.


Zmiany na trasie Chojnice – Kościerzyna (linia nr 211)


Od 30 czerwca zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonować również na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Aby utrzymać ciągłość ruchu kolejowego na linii nr 211 w czasie przebudowy stacji Kościerzyna, kończone jest przygotowanie infrastruktury umożliwiającej dojazd podróżnych do Kościerzyny. Planowane jest, aby wjazd pociągów do Kościerzyny od strony Chojnic ponownie był możliwy w perspektywie najbliższych miesięcy, niemniej decyzja w tym zakresie uzależniona jest od wyniku rozmów z organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim.


Zakres prowadzonych prac modernizacyjnych


Prace w ramach modernizacji linii nr 201 prowadzone są od kilku miesięcy. Obecnie na wszystkich frontach pracuje łącznie kilkaset osób dziennie, a po 30 czerwca, w szczytowym okresie robót, będzie ich znacznie więcej, w tym brygady torowe, mostowe, elektroenergetyczne i ziemne. W użyciu jest także kilkadziesiąt jednostek specjalistycznego sprzętu, między innymi koparki wieloczynnościowe, dźwigi torowe, palownice, pojazdy do montażu sieci trakcyjnej i platformy technologiczne. Na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) prowadzone są prace ziemne, w tym rozbiórka istniejącej konstrukcji torowiska, korytowanie pod nowy układ torowy oraz przygotowanie odwodnienia. Rozpoczęły się prace związane z budową peronu na nowym przystanku Somonino Bernardyno. Budowane lub przebudowywane są również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty i przepusty, które zostaną dostosowane do potrzeb linii dwutorowej. W rejonie Glincza oraz Kartuz trwają przygotowania do elektryfikacji odcinka linii nr 229, w tym wbijanie fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kabli zasilających i sterowniczych.


Na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa również trwają przygotowania do budowy drugiego toru, a w rejonie Borkowa, Żukowa Wschodniego, Pępowa Kartuskiego i Rębiechowa prace związane z budową nowych peronów oraz dostosowaniem układów torowych do nowej geometrii trasy. Budowane są między innymi nowe wiadukty drogowe i kolejowe. Część z nich wykonywana jest etapowo, w taki sposób, aby tymczasowo utrzymać ruch drogowy nad lub pod linią kolejową. Wykonawca przygotowuje się do montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który na modernizowanym odcinku będzie prowadzony z budowanego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Kościerzynie. Od strony stacji Gdańsk Osowa rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją linii, obejmujące między innymi budowę podstacji trakcyjnej, fundamentów pod słupy trakcyjne i tras kablowych.


Korzyści z modernizacji linii 201


W ramach prac na 55-kilometrowym odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zmodernizowany zostanie obecny tor oraz zbudowany drugi, co zwiększy przepustowość na trasie i możliwości przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni. Linia nr 201 zostanie zelektryfikowana, podobnie jak linia nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Zmodernizowana zostanie także linia nr 214 Somonino – Kartuzy, gdzie zbudowany zostanie nowy przystanek Somonino Bernardyno, który zwiększy dostęp do kolei. Na linię nr 214 powrócą pociągi – ostatni raz regularne połączenia pasażerskie były realizowane w 2003 roku. Przebudowane zostaną perony na 13 stacjach i przystankach, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów). Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Szacuje się, że czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o około 12 minut.


Wykonawcy i finansowanie inwestycji


Zadanie pod nazwą „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” realizowane jest przez konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., TRAKCJA S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Wartość prac wynosi 1,253 miliarda złotych netto (1,541 miliarda złotych brutto). Prace na linii nr 201 są finansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Inwestycję w ramach zadania pod nazwą „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna - Somonino oraz nr 214 Somonino - Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia", realizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1,275 miliarda złotych netto (1,559 miliarda złotych brutto) ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 roku, a realizacja robót na pozostałych odcinkach linii nr 201 w następujących latach: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach jednego kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 roku) oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach czterech kontraktów w latach 2026-2029.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page