PKP PLK rozpoczyna inwestycję za ponad 900 mln złotych na Podkarpaciu
- Marek Zioła

- 8 gru
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły I etap robót budowlanych na odcinkach Sandomierz – Chmielów (linia kolejowa nr 25) oraz Sobów – Zbydniów (linia kolejowa nr 74). Całe przedsięwzięcie to inwestycja o wartości ponad 900 milionów złotych. Przebudowa obejmie tory, przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne. Wpłynie to na podniesienie stanu infrastruktury.
Obecnie rozpoczęte roboty są częścią większego projektu, który obejmie w sumie 66 kilometrów na trzech liniach kolejowych – nr 25, 74 i 78, na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Zgodnie z planem, całość inwestycji ma zostać zrealizowana do II kwartału 2028 roku.
„Rozwijamy kolej na Podkarpaciu, podobnie jak w innych regionach Polski. Realizacja kolejnego projektu inwestycyjnego obejmującego odcinki linii nr 25, 74, 78 jest tego potwierdzeniem. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie wrócą na kolejne odcinki linii Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów. Modernizacja tras kolejowych to usprawnianie systemu komunikacyjnego i ekologicznego transportu, a przez to zapewnienie lepszego poziomu życia mieszkańców” – powiedział Mateusz Wanat, Dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

Ruszyła budowa nowych torów z siecią trakcyjną
Zasadnicze prace na liniach kolejowych Sandomierz – Chmielów i Sobów – Zbydniów rozpoczęły się na przełomie listopada i grudnia. Początkowo skupiono się na rozbiórce starej infrastruktury, w tym szyn, podkładów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń elektroenergetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Te działania mają przygotować grunt pod budowę nowej infrastruktury, która zapewni lepszy standard podróżowania. Wykonawca ma już zgromadzone na placu budowy niezbędne materiały.
Budowa nowych torów wraz z siecią trakcyjną, a także przebudowa obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych, ma na celu podniesienie sprawności i bezpieczeństwa na trasach. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich ma wzrosnąć do 120 km/h, a pociągów towarowych do 110 km/h. W efekcie czas przejazdu między Sandomierzem a Padwią skróci się o około 10 minut. Podróż pociągami Intercity na odcinkach Stalowa Wola Rozwadów – Sobów (linia nr 74) i Sobów – Padew (linia nr 25) skróci się o około 13 minut.
Wygodniejsze podróże dzięki zmodernizowanym peronom
Ważnym elementem inwestycji za ponad 900 mln złotych będzie modernizacja peronów na 13 stacjach i przystankach. Nowe obiekty mają ułatwić dostęp do pociągów wszystkim pasażerom, w tym osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.
Perony zostaną zmodernizowane w miejscowościach:
Tarnobrzeg
Tarnobrzeg Sobów
Tarnobrzeg Ocice
Tarnobrzeg Olszynka Grębów
Chmielów
Wielowieś
Dąbrowica Małopolska
Turbia
Kępie Zaleszańskie
Zbydniów
Skopanie
Padew Narodowa
Nowe perony zostaną wyposażone w pochylnie i oznakowania dotykowe, co jest istotnym udogodnieniem. Komfort korzystania z kolei zapewnią także nowe wiaty, ławki oraz gabloty z rozkładem jazdy, które mają zapewnić czytelną informację pasażerską.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew”. Finansowanie inwestycji pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
















Komentarze