top of page

PKP Polskie Linie Kolejowe z inwestycjami na linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie

Stacja Ostrów Wielkopolski
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych Państwowych w infrastrukturę kolejową w Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku obejmą modernizację torów oraz peronów na linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. Celem przedsięwzięcia jest podniesienie komfortu oraz zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Wartość projektu, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, wynosi 154 miliony złotych netto.


PKP Polskie Linie Kolejowe Państwowe zapowiedziały znaczące inwestycje na linii kolejowej Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę jakości połączeń między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem poprzez remont torów i przebudowę peronów. Realizacja tych prac przyczyni się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa podróży, a pierwsze efekty będą odczuwalne już w pierwszej połowie 2026 roku. Podpisano już umowę na roboty na dolnośląskim odcinku, a wkrótce wykonawca rozpocznie prace na odcinku wielkopolskim.


Rozpoczęcie prac na wielkopolskim odcinku


Na odcinku wielkopolskim, pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim, PKP Polskie Linie Kolejowe Państwowe przystępują do modernizacji siedmiu stacji i przystanków. W Topoli, Tarchałach Wielkich, Odolanowie, Garkach, Granowcu, Sośniach i Pawłowie Wielkopolskim pasażerowie zyskają wyższe perony wyposażone w wiaty, nowe ławki oraz ekologiczne oświetlenie. Udogodnienia obejmą również czytelne oznakowanie, gabloty informacyjne, pochylnie dla osób z trudnościami w poruszaniu się oraz ścieżki naprowadzające dla pasażerów niewidomych. Ponad 30-kilometrowy odcinek torów zostanie wzmocniony i wymieniony, a także wyremontowane zostaną trzy obiekty inżynieryjne. Dodatkowo, planowany jest remont sześciu przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w Topoli, Odolanowie i Sośniach, gdzie zainstalowane zostaną nowe urządzenia przejazdowe.


Inwestycje na dolnośląskim odcinku


Drugi etap prac, realizowany na dolnośląskim odcinku linii Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie, obejmuje odcinek między Międzyborzem Sycowskim a Grabownem Wielkim. W jego ramach wykonawca przebuduje trzy perony: w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej oraz Twardogórze, zapewniając do nich dogodny dostęp. Na 20-kilometrowej trasie torowej zostanie wyremontowana i wzmocniona nawierzchnia, wymienionych zostanie siedem rozjazdów oraz wykonane odwodnienie. Zakres umowy przewiduje również remont lub przebudowę 33 obiektów inżynieryjnych, w tym 24 przepustów, 7 wiaduktów i 2 ścian oporowych. Bezpieczeństwo na dolnośląskim odcinku zostanie poprawione na dwunastu skrzyżowaniach drogi z torami, a pięć przejazdów kolejowych w Międzyborzu Sycowskim, Bukowinie Sycowskiej i Twardogórze zostanie zabezpieczonych sygnalizacją świetlną i dźwiękową.


Łączny koszt projektu „Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie” wynosi 154 miliony złotych netto i jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Prace na odcinku wielkopolskim, o wartości 68,1 miliona złotych netto, zostaną wykonane przez Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Poznania. Odcinek dolnośląski, którego koszt wynosi 85,9 miliona złotych netto, zrealizuje konsorcjum w składzie: INFRAKOL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, LWZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz Trakcja System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Pasażerowie odczują zmiany na trasie Ostrów Wielkopolski – Międzybórz Sycowski już pod koniec bieżącego roku, natomiast realizacja drugiego etapu inwestycji ma zakończyć się do połowy 2026 roku.


Zmiany w organizacji ruchu


Prace na jednotorowej linii będą prowadzone przy użyciu specjalistycznego sprzętu, w tym podbijarek i oczyszczarek tłucznia. Od niedzieli, 15 czerwca, w uzgodnieniu z przewoźnikami, na odcinku między Ostrowem Wielkopolskim a Międzyborzem Sycowskim, regionalne pociągi zastąpią autobusy. Pociągi dalekobieżne będą kierowane trasą przez Krotoszyn. Szczegółowe informacje dotyczące zmian w komunikacji są dostępne na peronach oraz na Portalu Pasażera.

Comments


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page