top of page

PKP PLK: Będą nowe połączenia kolejowe z Wielkopolski na Kujawy

Linia kolejowa nr 356
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają inwestycję, która przywróci połączenia między Gołańczą a Panigrodzem po ponad dwudziestu latach. Projekt za blisko 200 milionów złotych netto ma nie tylko usprawnić lokalną komunikację, ale także stworzyć nową, alternatywną trasę kolejową Poznań – Bydgoszcz. Podróżni będą mogli korzystać z odnowionej linii już pod koniec przyszłego roku.


Celem inwestycji jest modernizacja około 27-kilometrowego odcinka od Wągrowca do granicy regionu. Prace obejmą ułożenie nowego toru, wzmocnienie podłoża, wymianę podkładów oraz montaż nowych szyn. Dzięki temu pociągi ponownie pojadą na odcinku Gołańcz – Panigródz, który był nieczynny od 2004 roku. Dodatkowo, do końca bieżącego roku planowana jest wymiana nawierzchni kolejowej na odcinku do Kcyni i Nakła nad Notecią, co otworzy drogę do stworzenia dogodnego połączenia z Poznania do Bydgoszczy przez Sławę Wielkopolską, Wągrowiec, Kcynię i Nakło nad Notecią.


Likwidacja wykluczenia komunikacyjnego


Minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk, podkreślił, że rewitalizacja tego ciągu kolejowego to ważny krok w niwelowaniu wykluczenia komunikacyjnego i likwidowaniu „białych plam” na mapie Wielkopolski. Zaznaczył również, że inwestycja ma ogromny potencjał, otwierając drogę do przejazdów pociągów między Poznaniem a Bydgoszczą, nie tylko przez Gniezno i Inowrocław, ale także przez Wągrowiec. Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, dodał, że modernizacja linii z Wągrowca do granicy województwa jest kolejnym etapem ożywienia ruchu pasażerskiego, który dynamicznie rozwija się na odcinku Poznań – Wągrowiec. Inwestycja ta ma włączyć społeczność gminy Gołańcz w sieć połączeń z Poznaniem i skomunikować ją z sąsiednim województwem.


Nowoczesne rozwiązania dla podróżnych


Po zakończeniu modernizacji linia kolejowa zostanie dostosowana do najwyższych standardów. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, a towarowe 80 km/h. Bezpieczeństwo na trasie zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz przebudowa 13 przejazdów kolejowo-drogowych. Podróżni skorzystają z 6 zmodernizowanych stacji i przystanków: Roszkowo, Kobylec, Grylewo, Laskownica, Gołańcz i Panigródz, a także z zupełnie nowego przystanku w Wągrowcu, w rejonie ulicy Rogozińskiej. Wszystkie perony zostaną wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dzięki pochylniom z kolei będą mogły bez trudu korzystać również osoby z ograniczoną mobilnością.


Piotr Bruss, dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., podkreślił znaczenie sprawiedliwego dostępu do kolei. Aby umożliwić przewoźnikom staranne przygotowanie rozkładu jazdy i zwiększyć liczbę połączeń, w ramach prac zostaną zbudowane nowe mijanki w Roszkowie Wągrowieckim i Grylewie.


Termin realizacji i finansowanie


Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica województwa” jest wart blisko 200 milionów złotych netto (około 220 milionów złotych brutto). Jest to inwestycja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Prace wykona firma PORR S.A. Wykonawca ma rozpocząć roboty na przełomie czerwca i lipca bieżącego roku, a podróżni skorzystają z efektów inwestycji do końca 2026 roku.

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page