Pociągi pojadą szybciej na Nadodrzance. Będą połączenia EIC?
- Marek Zioła

- 4 sie
- 2 minut(y) czytania

Pociągi pasażerskie i towarowe będą jeździć szybciej Nadodrzanką. Skrócenie czasu podróży między Szczecinem a Wrocławiem o 40 minut to jeden z kluczowych efektów inwestycji. Działania te mają na celu zwiększenie przepustowości i atrakcyjności linii, szczególnie w kontekście przewozów towarowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzy umowy na modernizację linii kolejowej Nadodrzanka, które łączą województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Wartość netto kontraktów wynosi ponad 500 mln zł, a ich celem jest znaczne przyspieszenie przejazdów pociągów, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Inwestycje są finansowane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) i mają zostać zakończone w drugiej połowie 2026 roku. Po modernizacji pociągi towarowe będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h. Modernizacja jest kluczowa dla zwiększenia potencjału transportu ładunków, co podkreślają przedstawiciele spółki.
Zwiększony potencjał dla transportu towarowego
Modernizacja Nadodrzanki ma kluczowe znaczenie dla transportu towarowego, zwłaszcza w kontekście dojazdu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycja ma na celu usprawnienie przejazdów pociągów towarowych, które po remoncie będą mogły poruszać się z prędkością do 100 km/h, w przeciwieństwie do obecnej prędkości wynoszącej nawet do 60 km/h na niektórych odcinkach. Poprawa parametrów wpłynie na zwiększenie przepustowości trasy, co umożliwi przewóz większej liczby pociągów towarowych. Jak podkreślił Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, inwestycje w infrastrukturę dostępową są kluczowe dla zwiększenia efektywności całego łańcucha logistycznego.
Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki tej inwestycji towary z i do portu będą przewożone szybciej na trasie biegnącej przez województwa zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Remont Nadodrzanki to dobry przykład pokazujący nasze kompleksowe podejście do rozwoju portów morskich. Inwestujemy nie tylko w infrastrukturę w portach, ale także w infrastrukturę dostępową, prowadzącą do portów, która zwiększa efektywność całego transportowego łańcucha logistycznego
Poprawa parametrów dla ruchu pasażerskiego
Chociaż modernizacja ma na celu przede wszystkim zwiększenie potencjału towarowego, na Nadodrzance szybsze pociągi na pewno skrócą czas podróży również dla pasażerów. Najszybsze pociągi pasażerskie skrócą czas przejazdu na całej trasie między Wrocławiem a Szczecinem o 40 minut. Na krótszych odcinkach również odczuwalne będą pozytywne zmiany, na przykład między Wrocławiem a Zieloną Górą podróż skróci się o 18 minut, a między Szczecinem a Świnoujściem o 10 minut. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim oraz 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Zmiany te są możliwe dzięki remontowi torów, wymianie szyn oraz rozjazdów. Redakcja portalu KoleoNews.pl wystosowała zapytanie do PKP Intercity, dotyczące planów uruchomienia dodatkowych połączeń Intercity lub nowych Express Intercity po zakończeniu prac modernizacyjnych, w związku ze zwiększoną prędkością i przepustowością linii. Oczekujemy na odpowiedź, która zostanie przez nas opublikowana, gdy tylko będzie dostępna.
Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. Dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyraźnie, że mądre dysponowanie środkami KPO przekłada się na usprawnienia w ruchu towarowym, ale i pasażerskim. 100 km/h dla towarówek zmierzających do portów i skrócenie czasów przejazdu dla pasażerów podróżujących ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut. To robi wrażenie - powiedział wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.
Prace remontowe obejmą wybrane odcinki linii numer 273 (Wrocław – Szczecin) oraz linii numer 401 (Szczecin – Świnoujście). Inwestycje na Nadodrzance będą realizowane w formule „projektuj i buduj” przez firmy Trakcja S.A., konsorcjum firm DOLKOM, SBM oraz Colas Rail Polska. Realizacja wszystkich zadań ma zakończyć się w drugiej połowie 2026 roku.















Komentarze