Podkarpacie inwestuje w kolej. Rośnie liczba pasażerów
- Marek Zioła

- 1 wrz
- 2 minut(y) czytania

Rosnąca liczba pasażerów na Podkarpaciu potwierdza skuteczność dotychczasowych inwestycji w tabor i siatkę połączeń. Samorząd województwa podkarpackiego planuje kontynuację współpracy z przewoźnikami, koncentrując się na dalszej rozbudowie i modernizacji infrastruktury kolejowej, co ma przełożyć się na jeszcze większy komfort i dostępność podróży. W ubiegłym roku pociągi na Podkarpaciu obsłużyły ponad 4,4 miliona pasażerów, a w pierwszym półroczu tego roku już 2,3 miliona.
Wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch podczas poniedziałkowej sesji sejmiku przedstawił szczegółowe dane dotyczące sytuacji przewozów kolejowych w regionie. Poinformował, że w ubiegłym roku z pociągów skorzystało ponad 4,4 miliona osób, co jest rezultatem inwestycji w nowoczesny tabor oraz usprawnienia siatki połączeń. W pierwszym półroczu bieżącego roku liczba pasażerów osiągnęła już 2,3 miliona, co daje nadzieję na pobicie rekordu z poprzedniego roku. Średnio dziennie na terenie województwa uruchamianych jest 171 pociągów.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna kluczowym elementem
Jednym z głównych motorów wzrostu liczby pasażerów jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA), która tylko w ubiegłym roku przewiozła 1,3 miliona osób. W pierwszej połowie obecnego roku PKA obsłużyła już ponad 730 tysięcy pasażerów. Pociągi PKA kursują w pięciu głównych kierunkach z Rzeszowa, łącząc miasto z Dębicą, Przeworskiem, Strzyżowem, Kolbuszową oraz lotniskiem w Jasionce, oferując łącznie 116 połączeń każdego dnia. Całkowity koszt utworzenia PKA wyniósł ponad 840 milionów złotych. W ramach tego projektu wybudowano między innymi 13 nowych przystanków oraz zakupiono 10 szynobusów. Samorząd województwa dysponuje obecnie flotą 49 pojazdów kolejowych, w tym 29 elektrycznych i 16 spalinowych.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową
Piotr Pilch poinformował również o postępach w przetargu na obsługę połączeń kolejowych na lata 2027-2031. Wpłynęła jedna oferta od spółki Polregio S.A. na kwotę niespełna 900 tysięcy złotych, która jest niższa od kwoty zaplanowanej w budżecie. Wicemarszałek, odpowiadając na pytanie Jana Tarapaty, przewodniczącego klubu radnych PSL, potwierdził, że samorząd nie planuje powołania własnej spółki przewozowej, a zamierza kontynuować dotychczasową współpracę z Polregio. Wśród kluczowych inwestycji w regionie wymieniono rewitalizację linii Jasło–Nowy Zagórz, której koszt szacuje się na ponad 2 miliardy złotych. Projekt ten zakłada budowę trzech tuneli, trzech wiaduktów, przebudowę 18 stacji i przystanków, a także budowę sześciu nowych. Z powodu prac, od grudnia bieżącego roku wiele odcinków na tej linii zostanie zamkniętych, a podróżni będą musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Kolejną ważną inwestycją jest modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola-Przeworsk, w ramach której powstanie nowy most na Wisłoku. Koszt tych prac to około 200 milionów złotych.















Komentarze