POLREGIO wzmacnia Lubuskie. W Żaganiu powstanie nowe centrum serwisowe
- Marek Zioła

- 17 lis
- 2 minut(y) czytania

POLREGIO podpisało umowę na przygotowanie koncepcji architektonicznej, która określi kształt i lokalizację nowego punktu serwisowego w Żaganiu. Inwestycja ma na celu zwiększenie niezależności operacyjnej i poprawę efektywności utrzymania spalinowych pojazdów kolejowych w województwie lubuskim. Realizacja tego przedsięwzięcia jest pierwszym, formalnym krokiem do stworzenia nowoczesnego zaplecza technicznego.
POLREGIO formalnie rozpoczęło prace nad rozbudową swojego zaplecza serwisowego w Żaganiu. Podpisanie umowy na opracowanie koncepcji architektonicznej jest pierwszym etapem projektu, który ma wzmocnić potencjał spółki w województwie lubuskim. Nowe centrum serwisowe ma w przyszłości zajmować się przeglądami i naprawami spalinowego taboru przewoźnika na poziomach P1 i P2. Oznacza to, że będą tam wykonywane podstawowe czynności utrzymaniowe i serwisowe, niezbędne do codziennej eksploatacji pociągów.
Dlaczego POLREGIO potrzebuje nowego zaplecza w Żaganiu
Obecnie przewoźnik dysponuje dwoma punktami utrzymaniowo-serwisowymi w regionie lubuskim – w Żaganiu i Rzepinie. Jak jednak wskazuje spółka, te dwa obiekty nie są już wystarczające, aby sprostać rosnącym potrzebom i zapewnić optymalne utrzymanie taboru. Stąd właśnie decyzja o wzmocnieniu i poszerzeniu możliwości technicznych lokalizacji w Żaganiu. Przygotowanie koncepcji architektonicznej, za które odpowiada firma BSF Technologia, pozwoli na określenie dokładnego miejsca dla przyszłego zaplecza oraz wskaże jego docelowy układ funkcjonalny i rozwiązania technologiczne.
Wojciech Dinges, wiceprezes zarządu POLREGIO, skomentował to w następujący sposób:
Obecnie w województwie lubuskim dysponujemy dwoma punktami utrzymaniowo-serwisowymi – w Żaganiu i Rzepinie. Potrzeby regionu są większe, dlatego chcemy wzmocnić nasze zaplecze i poszerzyć możliwości techniczne lokalizacji w Żaganiu. Umowa na przygotowanie koncepcji architektonicznej to pierwszy krok w tym kierunku.
Bogusław Molecki, dyrektor Lubuskiego Zakładu POLREGIO, zaznaczył natomiast, że rozwój zaplecza serwisowego w Żaganiu ma duże znaczenie:
Odtworzenie zaplecza w Żaganiu to inwestycja o dużym znaczeniu strategicznym. Dzięki niej zwiększymy niezależność operacyjną i poprawimy efektywność utrzymania naszych pojazdów.
Zwiększenie niezależności operacyjnej i poprawa efektywności utrzymania to faktyczne korzyści wynikające z rozbudowy zaplecza. Dzięki nowemu punktowi przewoźnik będzie mógł wykonywać więcej napraw we własnym zakresie, szybciej reagować na awarie i zredukować koszty związane z korzystaniem z usług zewnętrznych podmiotów. To jest również informacja ważna dla pasażerów, gdyż sprawniejsze utrzymanie taboru przekłada się na mniejszą liczbę odwołanych kursów i wyższy komfort podróży.
Dalszy rozwój technicznego zaplecza POLREGIO
Projekt w Żaganiu wpisuje się w szerszy plan rozwoju własnego zaplecza technicznego, który jest jednym z priorytetów obecnego zarządu POLREGIO. W ostatnich miesiącach przewoźnik poczynił już kilka kroków w tym kierunku. Niedawno uruchomiono nowe centrum serwisowe w Olsztynie, które jest przeznaczone do wykonywania bardziej zaawansowanych prac, czyli przeglądów i napraw spalinowych pojazdów kolejowych na poziomach P3 do P5.
Dodatkowo spółka podpisała umowę na budowę farmy fotowoltaicznej na terenie Punktu Utrzymania Taboru w Łukowie. Ta ekologiczna inwestycja ma na celu obniżenie kosztów operacyjnych obiektu i zapewnienie mu niemal pełnej samowystarczalności energetycznej.
Na tym plany się nie kończą. Pod koniec września tego roku POLREGIO podpisało list intencyjny w sprawie utworzenia nowego centrum regeneracji zestawów kołowych. Ten projekt jest o tyle istotny, że pozwoli skrócić czas oczekiwania na naprawy i ograniczy konieczność korzystania z pośredników, co również bezpośrednio wpłynie na optymalizację kosztów i czasu przestoju taboru. Inwestycja w Żaganiu to zatem kolejny, logiczny element układanki, która ma uczynić proces utrzymania pojazdów w POLREGIO bardziej sprawnym i autonomicznym.















Komentarze