top of page

Polska kolej pasażerska rośnie dwa razy szybciej niż europejska średnia

IC Asnyk na stacji Jelenia Góra
Fot. Wikipedia Commons / Actuell37

Urząd Transportu Kolejowego opublikował najnowsze dane podsumowujące funkcjonowanie rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i Europie w pierwszej połowie 2025 roku. Zestawienie obejmujące 29 państw Starego Kontynentu potwierdza, że polska kolej jest w dobrej kondycji i rozwija się dynamiczniej niż większość europejskich przewoźników.


W pierwszej połowie 2025 roku z usług kolei w naszym kraju skorzystało 211,3 miliona pasażerów. Oznacza to wynik wyższy o 10,9 miliona osób, czyli o 5,4% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. Za to wykonana praca przewozowa wzrosła o 6%. Na tle Europy, gdzie średni wzrost liczby pasażerów wyniósł 2,5%, polska kolej pasażerska rozwija się w tempie ponad dwukrotnie wyższym. W zestawieniu UTK, Polska zajęła 6. miejsce pod względem liczby przewiezionych pasażerów oraz 5. miejsce w kategorii wykonanej pracy przewozowej.


Ekspert o dynamice wzrostu kolei pasażerskiej


Dr inżynier Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zauważa, że odnotowana dynamika wzrostu w Polsce to bardzo pozytywny sygnał.


„Pierwsze półrocze 2025 r. przyniosło pozytywne sygnały dla europejskiego rynku kolejowych przewozów pasażerskich. W skali całego kontynentu odnotowaliśmy wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 2,5% oraz pracy przewozowej o 2,4% w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. Polska na tym tle prezentuje się jeszcze lepiej — wzrost liczby pasażerów o 5,4% i pracy przewozowej o 6% wskazuje, że nasza kolej pasażerska rozwija się w tempie ponad dwukrotnie wyższym niż europejska średnia.”

Dane te wskazują, że pomimo wyzwań infrastrukturalnych, Polacy chętniej wybierają pociąg jako środek transportu.


Polska kolej pasażerska w statystykach europejskich


Mimo dużej dynamiki wzrostu, polska kolej pasażerska wciąż ustępuje europejskim gigantom pod względem bezwzględnej liczby przewiezionych osób. Najwięcej pasażerów odnotowano w Niemczech – ponad 1,4 miliarda osób w pierwszej połowie 2025 roku (wzrost o 1,6% rok do roku).


Na drugim miejscu uplasowała się Francja z wynikiem 661,6 miliona pasażerów (wzrost o 0,3%), a na trzecim Włochy, które przewiozły 418,5 miliona osób. Co ciekawe, we Włoszech odnotowano spadek liczby pasażerów o 2,3% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. W sumie 19 krajów odnotowało wzrost liczby pasażerów, a w 11 zaobserwowano spadki.


Najmniejsze rynki pasażerskie znajdują się w państwach kandydujących do Unii Europejskiej: w Czarnogórze (366 tysięcy osób), Bośni i Hercegowinie (196 tysięcy osób) i Macedonii Północnej (108 tysięcy osób).


Ile pasażerokilometrów wypracowano?


Analiza pracy przewozowej (mierzonej w pasażerokilometrach) pokazuje, jak długie są podróże realizowane koleją. Liderem w tej kategorii również są Niemcy z wynikiem ponad 54,3 miliarda pasażerokilometrów, wyprzedzając nieznacznie Francję (53,4 miliarda pasażerokilometrów). Trzecie miejsce zajmują Włochy z 27,3 miliardami pasażerokilometrów.


Polska z wynikiem prawie 14,2 miliarda pasażerokilometrów jest w europejskiej czołówce. Ten rezultat oznacza wzrost o 6% rok do roku. Wzrost pracy przewozowej odnotowano łącznie w 17 państwach.


Jak Polacy korzystają z usług kolei pasażerskiej?


Wskaźnik wykorzystania kolei, który pokazuje, ile razy statystyczny mieszkaniec danego kraju korzystał z pociągu, wskazuje na ogromne różnice między państwami. Niekwestionowanym liderem jest Szwajcaria, gdzie statystyczny mieszkaniec podróżował pociągiem co najmniej 29 razy w pierwszej połowie 2025 roku.


W Luksemburgu wskaźnik wyniósł prawie 24 przejazdy, a na Węgrzech niecałe 19. W tym samym czasie przeciętny mieszkaniec Polski skorzystał z usług kolei pasażerskiej niemal 6 razy. Choć to duża dysproporcja, rosnące liczby pasażerów i pracy przewozowej sugerują, że ten wskaźnik ma potencjał do dalszej poprawy w kolejnych latach.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page