Pomorskie: Problem z dostępnością pociągów na Półwysep Helski wciąż pozostaje nierozwiązany
- Marek Zioła
- 6 sie
- 2 minut(y) czytania

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odpowiedział na interwencję posłanki Pauliny Matysiak w sprawie dostępności połączeń na Półwysep Helski dla osób z niepełnosprawnościami. W obszernym piśmie wicemarszałek Leszek Bonna przedstawił dane dotyczące funkcjonowania transportu kolejowego w sezonie letnim, ale problem dostępności pociągów dla niepełnosprawnych pozostaje nierozwiązany. Zgodnie z oficjalnymi informacjami w szczycie sezonu letniego 14 z 20 par pociągów na Półwysep Helski powinno być w pełni dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Interwencja posłanki Pauliny Matysiak w sprawie dostępności pociągów na Półwysep Helski dla osób z niepełnosprawnościami spotkała się z oficjalną odpowiedzią władz województwa pomorskiego. Wicemarszałek Leszek Bonna przedstawił szczegółowe dane dotyczące organizacji przewozów, które mają na celu wyjaśnienie uwarunkowań funkcjonowania transportu kolejowego w sezonie letnim. Z przedstawionych informacji wynika, że ogromny wzrost liczby pasażerów w miesiącach letnich wymusza zmiany w organizacji transportu, a problemy z dostępnością infrastruktury mogą być częściowo rozwiązane w przyszłości. O tej sprawie informowaliśmy już wcześniej w KoleoNews.pl
Dane dotyczące dostępności pociągów na Półwysep Helski
W swojej odpowiedzi wicemarszałek Leszek Bonna przedstawił szczegółowe dane dotyczące liczby pasażerów. W miesiącach pozasezonowych pociągami na trasie Gdynia-Hel podróżuje średnio 4500 pasażerów dziennie. Latem liczba ta gwałtownie wzrasta, osiągając nawet 24000 podróżnych na dobę. Ten ogromny wzrost wymusza łączenie spalinowych zespołów trakcyjnych w podwójne składy, a do większości pociągów dołączany jest dodatkowy wagon.
Przedmiotem interwencji posłanki Matysiak były pociągi piętrowe, które według wicemarszałka Bonnny stanowią jedynie sześć z dwudziestu par kursujących w sezonie letnim. Wagony te nie są w pełni przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, a wejście wymaga pomocy personelu. Z perspektywy Urzędu Marszałkowskiego czternaście z dwudziestu par pociągów w sezonie letnim to składy w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Procedury i kontrole Urzędu Marszałkowskiego
Marszałek przypomina, że pasażerowie z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z procedury zgłaszania asysty na przejazd. Należy to zrobić z minimum 24-godzinnym wyprzedzeniem. Usługa ta jednak nie dotyczy wszystkich stacji na trasie. Urząd Marszałkowski deklaruje, że przeprowadza kontrole realizacji umowy z przewoźnikiem Polregio i nakłada kary w wysokości 500 złotych za niezapewnienie pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu. Według marszałka dotychczas przeprowadzone kontrole nie ujawniły takiego uchybienia.
Inwestycje, które mają rozwiązać problem dostępności
Główną przyczyną problemów z brakiem odpowiedniej liczby połączeń jest niewystarczająca przepustowość linii kolejowej. Jej obłożenie przez pociągi różnych przewoźników sprawia, że nie ma możliwości uruchomienia większej liczby składów w godzinach szczytu. Z perspektywy poprawy sytuacji władze województwa pomorskiego wskazały na podpisany Pakt kolejowy dla Pomorza, który przewiduje budowę nowych mijanek w Helu Bór i Chałupach, nowego peronu we Władysławowie oraz rozbudowę odcinka od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port.
Komentarze