

16false18 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


15false16 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


15false10 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


00false19 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


45false06 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)


Škoda Group, rozwijając swoją obecność na rynkach nordyckich, ogłosiła zwycięstwo w prestiżowym przetargu na dostawę całkowicie nowego typu lekkiego pojazdu szynowego dla Regionu Sztokholm. Pojazdy będą kursować na linii Saltsjöbanan, łączącej stolicę Szwecji z Saltsjöbaden w Nacka. Kontrakt bazowy obejmuje 16 dwuczłonowych jednostek, z opcją rozszerzenia o kolejne 15 składów, co daje potencjalnie aż 31 nowych pojazdów. Całkowita wartość umowy, uwzględniająca opcję, części zamienne oraz szkolenie dla maszynistów, przekracza 230 milionów euro.

Nowy tabor dla Regionu Sztokholm ma za zadanie podnieść jakość miejskiego transportu szynowego. Każdy ze składów tramwajowych będzie mierzył 36 metrów i będzie zasilany prądem stałym o napięciu 750/1500 V. Co ciekawe, wszystkie wózki pojazdów będą napędowe.
Jak Harder, prezes Region West and North w Škoda Group, podkreśla, że projekt ma strategiczne znaczenie.
„Opracowujemy zupełnie nowy typ lekkiego pojazdu szynowego, który zaoferuje większy komfort, prędkość i elastyczność, czyli główne atrybuty nowoczesnej mobilności miejskiej. Jest to kolejny z serii strategicznych projektów, poprzez które zamierzamy wzmocnić naszą pozycję w regionie nordyckim i wejść na nowy rynek dla naszych pojazdów szynowych. Cieszymy się, że dostarczając pojazdy do Regionu Sztokholm, sprawimy, że codzienne dojazdy między stolicą Szwecji a jej okolicami staną się bardziej nowoczesne i wygodne dla jej mieszkańców”
Pojedyncza jednostka, składająca się z dwóch członów, pomieści około 250 pasażerów, w tym 94 na miejscach siedzących. Przewoźnik będzie miał możliwość łączenia jednostek w składy, nawet do trzech pojazdów, aby zwiększyć pojemność podczas godzin szczytu. Tabor będzie wyposażony w ekologiczny system klimatyzacji, który ma działać na bazie czystego propanu.
W procesie projektowania i rozwoju nowych pojazdów kluczową rolę odegrają inżynierowie z fińskiej filii Škoda Group. Ich doświadczenie w tworzeniu taboru przystosowanego do trudnych, nordyckich warunków klimatycznych jest nieocenione. Dostawa pierwszych pojazdów jest planowana na 2029 rok, natomiast uruchomienie regularnych przewozów pasażerskich ma nastąpić na przełomie 2029 i 2030 roku.
Škoda Group już od pewnego czasu umacnia swoją pozycję w krajach nordyckich. Posiada zakłady produkcyjne w Otanmäki w Finlandii oraz biura w Helsinkach, Oulu, Tampere, a także w stolicy Szwecji. W Finlandii Skoda dostarczyła lub produkuje około 180 tramwajów dla Helsinek i Tampere, a także ponad 300 dwupoziomowych wagonów pasażerskich dla krajowego przewoźnika VR (w tym wagony restauracyjne, sypialne i wielofunkcyjne). Na terenie Szwecji, Skoda jest obecna w Landskronie, gdzie w trolejbusach wykorzystano jej wyposażenie elektryczne, a także w Göteborgu, gdzie modernizuje flotę 79 tramwajów M31.











Komentarze