top of page

Ponad 230 mln euro na nowe składy tramwajowe. Škoda zwycięzcą przetargu w Szwecji

Wizualizacja nowego składu tramwajowego dla  Storstockholms Lokaltrafik
Fot. Škoda Group

Škoda Group wygrała przetarg na dostawę nowoczesnego taboru dla szwedzkiego przewoźnika Storstockholms Lokaltrafik, który obsługuje między innymi linię kolei miejskiej Saltsjöbanan. Zamówienie obejmuje do 31 dwuczłonowych pojazdów szynowych, które mają zwiększyć komfort i elastyczność w codziennych dojazdach do pracy. Pierwsze nowe składy tramwajowe mają zostać dostarczone już w 2029 roku, a ich eksploatacja ma rozpocząć się na przełomie 2029 i 2030 roku.


Škoda Group, rozwijając swoją obecność na rynkach nordyckich, ogłosiła zwycięstwo w prestiżowym przetargu na dostawę całkowicie nowego typu lekkiego pojazdu szynowego dla Regionu Sztokholm. Pojazdy będą kursować na linii Saltsjöbanan, łączącej stolicę Szwecji z Saltsjöbaden w Nacka. Kontrakt bazowy obejmuje 16 dwuczłonowych jednostek, z opcją rozszerzenia o kolejne 15 składów, co daje potencjalnie aż 31 nowych pojazdów. Całkowita wartość umowy, uwzględniająca opcję, części zamienne oraz szkolenie dla maszynistów, przekracza 230 milionów euro.


Wnętrze nowego składu tramwajowego dla  Storstockholms Lokaltrafik
Ponad 230 mln euro na nowe składy tramwajowe. Škoda zwycięzcą przetargu w Szwecji / fot. Škoda Group

Nowoczesne składy tramwajowe ze Szwecji


Nowy tabor dla Regionu Sztokholm ma za zadanie podnieść jakość miejskiego transportu szynowego. Każdy ze składów tramwajowych będzie mierzył 36 metrów i będzie zasilany prądem stałym o napięciu 750/1500 V. Co ciekawe, wszystkie wózki pojazdów będą napędowe.


Jak Harder, prezes Region West and North w Škoda Group, podkreśla, że projekt ma strategiczne znaczenie.

„Opracowujemy zupełnie nowy typ lekkiego pojazdu szynowego, który zaoferuje większy komfort, prędkość i elastyczność, czyli główne atrybuty nowoczesnej mobilności miejskiej. Jest to kolejny z serii strategicznych projektów, poprzez które zamierzamy wzmocnić naszą pozycję w regionie nordyckim i wejść na nowy rynek dla naszych pojazdów szynowych. Cieszymy się, że dostarczając pojazdy do Regionu Sztokholm, sprawimy, że codzienne dojazdy między stolicą Szwecji a jej okolicami staną się bardziej nowoczesne i wygodne dla jej mieszkańców”

Pojedyncza jednostka, składająca się z dwóch członów, pomieści około 250 pasażerów, w tym 94 na miejscach siedzących. Przewoźnik będzie miał możliwość łączenia jednostek w składy, nawet do trzech pojazdów, aby zwiększyć pojemność podczas godzin szczytu. Tabor będzie wyposażony w ekologiczny system klimatyzacji, który ma działać na bazie czystego propanu.


Fiński wkład w nowe składy tramwajowe


W procesie projektowania i rozwoju nowych pojazdów kluczową rolę odegrają inżynierowie z fińskiej filii Škoda Group. Ich doświadczenie w tworzeniu taboru przystosowanego do trudnych, nordyckich warunków klimatycznych jest nieocenione. Dostawa pierwszych pojazdów jest planowana na 2029 rok, natomiast uruchomienie regularnych przewozów pasażerskich ma nastąpić na przełomie 2029 i 2030 roku.


Škoda Group już od pewnego czasu umacnia swoją pozycję w krajach nordyckich. Posiada zakłady produkcyjne w Otanmäki w Finlandii oraz biura w Helsinkach, Oulu, Tampere, a także w stolicy Szwecji. W Finlandii Skoda dostarczyła lub produkuje około 180 tramwajów dla Helsinek i Tampere, a także ponad 300 dwupoziomowych wagonów pasażerskich dla krajowego przewoźnika VR (w tym wagony restauracyjne, sypialne i wielofunkcyjne). Na terenie Szwecji, Skoda jest obecna w Landskronie, gdzie w trolejbusach wykorzystano jej wyposażenie elektryczne, a także w Göteborgu, gdzie modernizuje flotę 79 tramwajów M31.


Podpisanie umowy na dostawę nowych składów tramwajowych dla  Storstockholms Lokaltrafik
Ponad 230 mln euro na nowe składy tramwajowe. Škoda zwycięzcą przetargu w Szwecji / fot. Škoda Group

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page