Ponad 90 mln zł na linię kolejową 26. Pociągi przyspieszą, a perony się zmienią
- Marek Zioła

- 19 wrz
- 2 minut(y) czytania

Inwestycje kolejowe za 90 mln złotych poprawią połączenie Łukowa z Radomiem. Nowe perony, tory i wiadukty zwiększą komfort podróży na linii 26. Prace są realizowane z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Na linii kolejowej nr 26, łączącej Łuków z Radomiem Głównym, trwają intensywne prace modernizacyjne, których celem jest poprawa jakości połączeń pasażerskich i towarowych. Całkowita wartość inwestycji przekracza 90 milionów złotych netto i jest dofinansowana ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestycje obejmują zarówno modernizację torów, jak i przebudowę peronów oraz przejazdów kolejowo-drogowych.

Szybsze pociągi na odcinku Łuków – Dęblin
Na 25-kilometrowym odcinku między Łukowem Łapiguz a Dęblinem wymieniono tor, co już od początku września pozwoliło pociągom towarowym na osiąganie wyższej prędkości, do 100 km/h zamiast dotychczasowych 80 km/h. Bezpieczeństwo ruchu zwiększono także poprzez przebudowę nawierzchni drogowej i kolejowej na 10 przejazdach oraz instalację sygnalizacji świetlnej na trzech z nich. Do końca września zakończona ma zostać przebudowa peronów w Borowinie i Hordzieżce, które będą miały po 150 metrów długości i wyższą konstrukcję, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie. Perony zostaną również wyposażone w wiaty, tablice informacyjne i energooszczędne oświetlenie LED. Wykonawcą tych prac, o wartości 67 milionów zł netto, jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, a ich zakończenie planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.
Modernizacja odcinka Dęblin – Radom Główny
Remont 9-kilometrowego odcinka Dęblin – Radom Główny jest realizowany przez firmę Gór-Tor. Na stacji Zajezierze wymieniono tor oraz sieć trakcyjną, a tymczasowy peron zostanie zastąpiony nowym, jednokrawędziowym. W ramach inwestycji, której koszt wynosi ponad 26 milionów złotych netto, wymieniono także nawierzchnię torów i dróg dojazdowych do trzech przejazdów. Zasadnicze prace mają zakończyć się jeszcze w 2025 roku. Dodatkowo, od października 2025 do lipca 2026 roku planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na odcinku od Żytkowic do mostu kolejowego na Wiśle w Zajezierzu. Szacowany koszt tych prac wynosi 34 miliony złotych netto. W kolejnym etapie, od marca do lipca 2026 roku, zmodernizowana zostanie sieć trakcyjna między Okrzeją a Łukowem Łapiguz za około 30 milionów złotych netto.

Zrealizowane projekty na linii kolejowej 26
Wcześniej, od czerwca 2024 do kwietnia 2025 roku, wyremontowano odcinek między Łukowem a Łukowem Łapiguz. Prace obejmowały wymianę szyn i podkładów, remont mostu kolejowego nad rzeką Krzna Południowa, a także instalację nowych rogatek, sygnalizacji i oświetlenia na przejeździe kolejowym przy ulicy Parkowej w Łukowie. Koszt tej inwestycji, wykonanej przez firmę PNUIK z Krakowa, wyniósł ponad 16 milionów złotych netto i również został sfinansowany z Krajowego Planu Odbudowy.















Komentarze