top of page

Porozumienie CPK z Korea National Railway: Współpraca na rzecz rozwoju KDP w Polsce

dr Filip Czernicki i Yun Hak-sun
Źródło zdjęcia: Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) oraz Korea National Railway (KNR) podpisały porozumienie o współpracy, którego celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń w zakresie rozwoju sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. Dokument został podpisany przez dr. Filipa Czernickiego, prezesa CPK, oraz Seong-Hai LEE, prezesa KNR, co stanowi kontynuację owocnej współpracy polsko-koreańskiej w sektorze transportu.


Podpisane porozumienie jest istotnym krokiem w rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej, szczególnie w kontekście planowanej budowy linii KDP. Współpraca z koreańskim partnerem ma na celu wykorzystanie jego doświadczenia w projektowaniu, budowie i utrzymaniu szybkich linii kolejowych, co przyczyni się do

zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności przyszłej polskiej sieci KDP.


Długotrwała współpraca polsko-koreańska


Inwestycje związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym od kilku lat stanowią obszar aktywnej współpracy polsko-koreańskiej. Już w 2021 roku spółka CPK zawarła porozumienie z zarządcą lotniska Incheon, jednym z największych portów lotniczych na świecie, w zakresie usług doradczych. Ponadto, w połowie 2023 roku, koreańskie konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering zwyciężyło w przetargu na zaprojektowanie 70-kilometrowego odcinka KDP na trasie Katowice – granica państwa.


Cele porozumienia


Głównym celem obecnie podpisanego porozumienia z Korea National Railway jest wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze budowy sieci KDP w Polsce. Szczególny nacisk zostanie położony na zagadnienia związane z utrzymaniem tuneli i rozjazdów, a także diagnostyką linii kolejowych. Dr Filip Czernicki, prezes CPK, podkreślił znaczenie współpracy w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej i utrzymania linii KDP, jako kluczowej dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. Wyraził również nadzieję na skorzystanie z bogatego doświadczenia KNR w zarządzaniu ponad 650 km linii kolejowych, jednocześnie oferując polskie rozwiązania techniczne, które zostaną zastosowane przy realizacji linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.


Doświadczenie Korea National Railway


Korea National Railway (KNR) to podmiot odpowiedzialny za planowanie, budowę, modernizację i utrzymanie infrastruktury kolejowej w Korei Południowej, a także za realizację i zarządzanie projektami związanymi z KDP, liniami konwencjonalnymi oraz transportem towarowym. KNR zbudowała i zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km, w tym kluczowymi odcinkami dla transportu publicznego Korei Południowej, takimi jak: Gyeongbu High-Speed Rail (HSR), łączący Seul z Pusan (Busan) o długości 412,5 km; Honam High-Speed Rail (HSR), obsługujący południowo-zachodnią część kraju z Seulu przez Gwangju do Mokpo o długości niemal 184 km; Suseo High-Speed Rail (HSR) na południu kraju o długości 61 km. Spółka KNR jest również aktywna na arenie międzynarodowej, realizując dotychczas 88 projektów kolejowych w 27 krajach, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej między innymi w Chinach, USA, Wietnamie czy Sudanie.

Comments


OSTATNIE ARTYKUŁY
bottom of page