Świętokrzyskie: Powiat Starachowicki chce zmodernizować linię wąskotorową Starachowice – Iłża
- Marek Zioła

- 21 lip
- 3 minut(y) czytania

Powiat Starachowicki (województwo świętokrzyskie) ogłosił przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, która ma na celu rewitalizację zabytkowej linii kolei wąskotorowej. Inwestycja obejmie modernizację istniejącego torowiska, odbudowę zlikwidowanych odcinków oraz budowę nowych obiektów, przyczyniając się do rozwoju turystyki w regionie.
Powiat Starachowicki, jako zamawiający, ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla rewitalizacji zabytkowej linii kolei wąskotorowej, łączącej lokomotywownię w Starachowicach ze stacją w Iłży. Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego, który jest jednostką samorządu terytorialnego. Całość zamówienia została podzielona na pięć części, co umożliwia składanie ofert częściowych. Zamawiający wymaga, aby dokumenty były sporządzane w języku polskim, a komunikacja w postępowaniu odbywa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej poprzez platformę e-propublico.pl.

Zakres prac dla rewitalizacji wąskotorowej linii
Część pierwsza zamówienia obejmuje modernizację oraz odbudowę istniejącego i nieistniejącego torowiska na kilku odcinkach. Planowana jest modernizacja torowiska od lokomotywowni w Starachowicach do stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe (z tak zwanym Trójkątem) do ulicy Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Dodatkowo, prace będą prowadzone na odcinkach Stacja Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – stacja Lipie (kilometr 4,912) – Lipie Podłaziska (kilometr 8,0) oraz Przystanek Marcule (kilometr 13,100) – stacja Iłża (kilometr 19,426), z wyłączeniem nowego odcinka o długości 2184,8 metra, wybudowanego w związku z budową obwodnicy miasta Iłża. Przewidziano również odbudowę zlikwidowanego lub istniejącego fragmentarycznie torowiska na odcinku Lipie Podłaziska (kilometr 8.0) – przystanek Marcule (kilometr 13,10) oraz odbudowę zlikwidowanej bocznicy na odcinku Lipie Czarne Pole (kilometr 5.4) – Henryk Szyb (działki numer ewidencyjny 346/5, 356). Kluczowym elementem tej części jest także budowa obiektów zaplecza turystycznego na stacji w Lipiu. Ze względu na wpisanie linii do rejestru zabytków, wszystkie działania muszą być zgodne z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach i Warszawie.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej i muzealnej
Druga część zamówienia skupia się na budowie nowego toru – przedłużenia wąskotorowej linii kolejowej od tak zwanego trójkąta przy peronie stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do Muzeum Przyrody i Techniki Ekomuzeum imienia Jana Pazdura w Starachowicach. Zamawiający przewiduje lokalizację toru w ciągach drogowych, w tym ulic Spółdzielczej, Kolejowej (z zrewitalizowanym placem dworcowym) i Piłsudskiego, a także możliwość wejścia na tereny kolejowe, zwłaszcza w miejsca po rozebranej bocznicy normalnotorowej na teren zakładu wielkopiecowego. Wymagane jest uzyskanie zgody Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Kielcach, zgód i uzgodnień odpowiednich spółek PKP oraz Zarządu Dróg Powiatowych w Starachowicach. Podobnie jak w części pierwszej, dokumentacja musi uwzględniać zalecenia Konserwatora Zabytków.

Modernizacja zaplecza stacji w Starachowicach i Iłży
Część trzecia przetargu dotyczy opracowania dokumentacji na przebudowę, rozbudowę lub modernizację obiektów zaplecza stacji w Starachowicach, w tym budynków lokomotywowni i socjalno-administracyjnego. Natomiast część czwarta obejmuje budowę obiektów zaplecza technicznego oraz zagospodarowania stacji w Iłży. Planuje się budowę lokomotywowni i wagonowni pomocniczej z częścią socjalną, punktu obsługi podróżnych z dostępem dla osób niepełnosprawnych, pomostu widokowego z krótkim peronem dla drezyn, garażu dla drezyn z układem torowym i obrotnicą. W zakres prac wchodzi również modernizacja peronu z budową oświetlenia, budowa zasieku na materiały torowe, ogrodzenie stacji, budowa układu drogowego w obrębie stacji, modernizacja istniejącego parkingu oraz budowa dojazdu i doprowadzenie mediów do terenu położonego pomiędzy stacją a Zalewem Iłżeckim. Wszystkie dokumentacje muszą spełniać wymagania konserwatorskie. Czas realizacji zamówienia dla części 1, 2 i 3 wynosi 15 miesięcy, a dla części 4 – 10 miesięcy. Kryteriami oceny ofert są cena (60%) oraz doświadczenie projektanta (40%). Zamawiający uwzględnił wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz projektowania z przeznaczeniem dla wszystkich użytkowników, zgodnie z artykułem 100 ustęp 1 ustawy.















Komentarze