Problemy z modernizacją linii kolejowej nr 201: ograniczona dostępność stacji i opóźnienia
- Marek Zioła
- 14 cze
- 2 minut(y) czytania

Ograniczona dostępność stacji kolejowych na Kaszubach wpływa na postęp prac modernizacyjnych linii nr 201, prowadząc do opóźnień w dostawach kruszywa. Sytuacja dotyczy szczególnie stacji Lipowa Tucholska i Bąk, których ograniczony czas pracy zmusza pociągi z materiałami budowlanymi do nocowania na bocznicach. Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do zgłoszonego problemu.
Paulina Matysiak, posłanka, zwróciła uwagę na kwestię, która spowalnia realizację kluczowej inwestycji kolejowej. Chodzi o modernizację linii numer 201 na odcinku Kościerzyna-Somonino, gdzie codziennie dostarczane jest kruszywo niezbędne do prac budowlanych. Składy przewożące materiały budowlane muszą spędzać noc na stacjach z powodu ograniczonych godzin pracy istotnych punktów na trasie.
Ograniczone godziny pracy kluczowych stacji
Problem dotyczy stacji Lipowa Tucholska i Bąk, które nie funkcjonują w trybie całodobowym. Stacja Lipowa Tucholska jest czynna od poniedziałku do piątku przez siedemnaście godzin, w soboty przez szesnaście godzin, a w niedziele i święta jedynie przez dwanaście godzin. Stacja Bąk działa jeszcze krócej – tylko osiem godzin w dni robocze.
Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury
W odpowiedzi na zapytanie posłanki, Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że obecne godziny pracy są
„adekwatne do wykazywanego zainteresowania przewozami przez przewoźników kolejowych”. Resort podkreśla jednak, że w razie potrzeby stacje mogą być otwarte na wniosek przewoźnika, również w godzinach nocnych. Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie, tłumaczy, że takie rozwiązanie wymaga uzgodnienia indywidualnego rozkładu jazdy oraz delegowania pracownika do obsługi stacji. Ministerstwo deklaruje świadomość znaczenia przewozów kruszyw dla inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Modernizacja z opóźnieniami i nowe plany
Kwestia godzin pracy stacji stanowi jeden z elementów szerszego zagadnienia. Modernizacja linii kolejowej numer 201 Nowa Wieś Wielka-Gdynia Port, pierwotnie zaplanowana do zakończenia w 2023 roku, znacząco się opóźnia. Ministerstwo przyznaje, że projekt napotyka trudności, ale zapowiada konkretne działania naprawcze. Wśród planowanych kroków wymienia się zwiększenie nadzoru nad kontraktami, zobowiązanie wykonawców do przedstawienia planów naprawczych oraz intensyfikację działań projektowych. Resort zapowiada także przyspieszenie procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń administracyjnych i środowiskowych. Ministerstwo podkreśla, że projekt jest traktowany jako priorytetowy przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a jego celem jest sprawna realizacja z korzyścią dla mieszkańców i całego systemu transportu.
Comments