Składy ComfortJet i RegioFox napędziły zysk Czeskich Kolei. Nowe pociągi kluczem do sukcesu?
- Marek Zioła

- 23 wrz
- 2 minut(y) czytania

Grupa Czeskich Kolei (ČD) odnotowała znaczący wzrost zysków w pierwszej połowie 2025 roku, co jest efektem dynamicznego rozwoju segmentu przewozów pasażerskich. Według sprawozdania finansowego sporządzonego zgodnie z MSSF, zysk przed opodatkowaniem wyniósł 444 miliony koron czeskich (około 78 milionów złotych). Jest to wynik udanych inwestycji w nowoczesny tabor, w tym pociągi ComfortJet i RegioFox.
W pierwszej połowie 2025 roku Grupa Czeskich Kolei (ČD) osiągnęła zysk przed opodatkowaniem w wysokości 444 milionów CZK. Ten pozytywny wynik finansowy jest w dużej mierze zasługą segmentu przewozów pasażerskich, który odnotował wzrost przychodów o 1,7 mld CZK, osiągając zysk przed opodatkowaniem na poziomie 1,1 mld CZK. Jest to wzrost o blisko 800 milionów CZK w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Czeskie Koleje przewiozły w tym czasie ponad 80,1 miliona pasażerów.

Inwestycje w nowy tabor kluczem do sukcesu
Kluczowym czynnikiem wzrostu okazały się inwestycje w nowoczesne pociągi. W pierwszej połowie 2025 roku do eksploatacji weszły kolejne jednostki ComfortJet oraz RegioFox. Nowoczesne składy, takie jak te kursujące na linii do Morza Bałtyckiego, obsługiwanej wspólnie z polskim przewoźnikiem, czy też pociągi Berliner, zyskały uznanie pasażerów i przyczyniły się do wzrostu przychodów w transporcie międzynarodowym o 16 milionów koron rok do roku. W drugiej połowie roku przewoźnik planuje kontynuację modernizacji.
„Nasze inwestycje w modernizację, nowe pociągi i poprawę usług już przynoszą widoczne rezultaty. Dzięki stabilności finansowej i potwierdzonej ocenie ratingowej możemy nadal rozwijać naszą flotę i usługi, aby nadal oferować niezawodne, nowoczesne i konkurencyjne przewozy kolejowe” – mówi Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Czeskich Kolei.
W najbliższym czasie do floty dołączą kolejne pociągi RegioFox, lokomotywy Vectron z prędkością maksymalną 230 km/h oraz pociągi dalekobieżne ComfortJet. Będą one sukcesywnie wprowadzane na trasy międzynarodowe do Niemiec, Austrii i Węgier, a w przyszłym roku także do Danii. Czeskie Koleje prowadzą również testy pociągów bateryjnych w kraju morawsko-śląskim, co podkreśla ich zaangażowanie w innowacyjne rozwiązania.
Rozwój zaplecza i wyzwania w transporcie towarowym
Wraz z unowocześnianiem taboru, Czeskie Koleje modernizują również swoje zaplecze naprawcze. Nowe hale obsługi powstają w Chebie, Havlíčkůvie Brodzie, Hradcu Králové, Ołomuńcu i Českovej Třebovej. Zmiana taboru wiąże się także z koniecznością unowocześnienia zaplecza naprawczego.
Mimo sukcesów w segmencie pasażerskim, transport towarowy, obsługiwany przez ČD Cargo, przechodzi przez trudny okres. W pierwszej połowie roku odnotowano stratę w wysokości 931 milionów CZK. Spółka wdraża plan restrukturyzacji, dostosowując swoją działalność do kurczącego się europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Mimo spadku pracy przewozowej, udało się zwiększyć wolumen transportów w kluczowych segmentach, takich jak transport kombinowany, przewozy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz paliw.















Komentarze