top of page

Stadler dostarczył pierwszy TramTrain do Saarbahn

TramTrain
Źródło zdjęcia: Stadler

Konsorcjum sześciu przedsiębiorstw transportowych z Niemiec i Austrii otrzymało pierwszy pojazd TramTrain od firmy Stadler, co stanowi istotny krok w projekcie VDV-TramTrain. Pojazd ten został zaprezentowany publicznie 9 czerwca 2025 roku w Saarbrücken-Brebach. Saarbahn, jako część konsorcjum, zamówiła 28 pojazdów TramTrain z opcją na kolejne 21.


Firma Stadler realizuje produkcję do 504 pojazdów TramTrain w Walencji dla całego konsorcjum. Pojazdy te są zdolne do płynnego przełączania się między liniami tramwajowymi a kolejowymi. Umowa ze Stadlerem obejmuje również kontrakt na utrzymanie pojazdów przez cały okres ich eksploatacji, co podkreśla kompleksowe podejście do projektu.


Komfort podróży i innowacje w transgranicznej współpracy


Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Division Spain, podkreślił międzynarodowy charakter współpracy.


„To globalnie unikalny projekt współpracy międzynarodowej. Ten rodzaj współpracy jest najlepszym sposobem na kształtowanie Europy. Jesteśmy zachwyceni, że możemy wnieść swój wkład i dostarczyć nasze pojazdy CITYLINK do współpracy”

– powiedział Iñigo Parra.


Uwe Conradt, burmistrz Saarbrücken, zwrócił uwagę na znaczenie nowych pociągów dla regionu.

„Nowe pociągi reprezentują większy komfort podróży, są widocznym znakiem nowoczesnej metropolii, a także symbolem transgranicznej współpracy i jedności europejskiej. Dzięki oddaniu do użytku kolejnej generacji pojazdów Saarbahn, utrzymujemy kurs na nowoczesną, zrównoważoną mobilność dla Saarbrücken i regionu – to jest zgodne z naszym rozumieniem jako eurometropolia”

– wyjaśnił Uwe Conradt.


Minister Mobilności Kraju Saary, Petra Berg, wskazała na ekologiczny aspekt projektu.

„Pojazdy TramTrain wnoszą ważny wkład w przyjazny dla środowiska transport lokalny. Kraj związkowy i miasto Saarbrücken rozwijają przyszłą mobilność wspólnie z partnerami projektu i ustanawiają nowe standardy dla wysokiej jakości oferty transportowej, w której Saarbahn odgrywa kluczową rolę. Nowoczesna i zorientowana na przyszłość mobilność to transgraniczna kwestia społeczna, która umożliwia mieszkańcom Kraju Saary prowadzenie niezależnego życia, zarówno w mieście, jak i na wsi”

– stwierdziła Petra Berg.


Karsten Nagel, dyrektor zarządzający Saarbahn, mówił o znaczeniu dostawy pierwszego pojazdu dla harmonogramu testów i odbiorów.

„Przybycie pierwszego pojazdu do Saarbrücken jest szczególnym kamieniem milowym: dzięki temu pojazdowi ważne części programu testowania i homologacji będą teraz przeprowadzane na miejscu. Stadler zobowiązuje się do zakończenia procesu homologacji zgodnie z planem i w terminie. Oczekujemy na pierwsze nowe pojazdy TramTrain w służbie pasażerskiej. Począwszy od pierwszych pojazdów, które spodziewamy się zobaczyć w służbie pasażerskiej w pierwszej połowie 2026 roku, będziemy stopniowo wymieniać istniejącą flotę po około 30 latach eksploatacji do początku 2028 roku”

– podsumował Karsten Nagel.


Thorsten Erlenkötter, kierownik projektu VDV-TramTrain, podkreślił innowacyjny charakter przedsięwzięcia.

„Ten wspólny projekt zamówień publicznych jest projektem latarniowym dla naszej branży. Projekt ten pokazuje, że gdy wszyscy działają razem, powstaje coś więcej niż tylko pojazd – tworzy się wspólny kawałek przyszłości”

– dodał Thorsten Erlenkötter.


Z Walencji do Saarbrücken


Pojazdy CITYLINK są produkowane w fabryce Stadler w Walencji. Pierwszy pojazd został zaprezentowany we wrześniu ubiegłego roku na targach InnoTrans w Berlinie. W ramach złożonego procesu homologacji, kilka pojazdów jest już w użyciu. Obejmowało to między innymi sześciomiesięczne operacje w Velim w Czechach, gdzie przeprowadzono wstępne jazdy i testy funkcjonalne na torze testowym. Testy kompatybilności elektromagnetycznej przeprowadzono w Monachium. Inny pojazd przeszedł jednocześnie testy w komorze klimatycznej w Wiedniu. Dzięki symulacji różnych warunków klimatycznych, zapewnia się, że pojazdy będą działać niezawodnie nawet w ekstremalnych temperaturach.


W Saarbrücken będą przeprowadzane dalsze testy i jazdy z dostarczonymi pojazdami w ramach procesu homologacji jako tramwaj kolejowy zgodnie z przepisami kolejowymi (EBO) i przepisami dotyczącymi eksploatacji tramwajów (BoStrab). Dodatkową cechą jest homologacja pojazdów Saarbahn TramTrain do eksploatacji do Saargemünd we Francji. Duża część statycznych i dynamicznych testów homologacyjnych, zakończonych pojazdami Saarbahn, będzie również ważna dla pojazdów innych partnerów współpracy. Pozwala to na podział nie tylko kosztów budowy poszczególnych wariantów, ale także kosztów homologacji między partnerów współpracy.


CITYLINK: Wspólna platforma TramTrain


Nowe pojazdy to modułowe, bezbarierowe pojazdy lekkiej kolei, które zostały specjalnie opracowane do płynnych połączeń między centrum miasta a okolicznymi obszarami, zapewniając pasażerom bezpieczną i komfortową podróż. Wszystkie pojazdy w projekcie bazują na tej samej platformie, mają długość 37,2 metra i szerokość 2,65 metra. Trzyczęściowe pojazdy CITYLINK są wyposażone w standardowe wyposażenie, takie jak klimatyzacja dla przedziałów pasażerskich i kierowcy, oraz elastyczne, przestronne obszary wielofunkcyjne. W zależności od operatora, pojazdy TramTrain są indywidualnie konfigurowane.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page