top of page

Stołeczna SKM modernizuje tabor z KPO. Będzie 13 odświeżonych składów

SKM Warszawa, 27WE
Fot. Wikipedia I Action Direct

Szybka Kolej Miejska (SKM) w Warszawie poinformowała w poniedziałek, że rozpoczęła się modernizacja trzynastu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu 27WE z 2011 roku. Projekt finansowany jest z korzystnej pożyczki pochodzącej z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wybrano już wykonawców tego ważnego zadania, a odświeżone pociągi są kluczowe dla utrzymania płynności ruchu w aglomeracji warszawskiej.


Szybka Kolej Miejska, będąca miejskim przewoźnikiem kolejowym w stolicy, kontynuuje strategiczne działania mające na celu pozyskiwanie zewnętrznych funduszy na rozwój swojej floty. Najnowszym przykładem jest pożyczka ze środków KPO, która, jak podkreślono w komunikacie, ma znacznie korzystniejsze warunki niż te oferowane przez banki komercyjne. Inwestycja ta wpisuje się w długofalową wizję rozwoju spółki, realizowaną we ścisłej współpracy z władzami Warszawy. Bez terminowych i ważnych przeglądów oraz modernizacji, pociągi nie mogłyby być dopuszczone do ruchu, co w konsekwencji sparaliżowałoby część połączeń.


Modernizacja EZT 27WE. Kto zajmie się taborem SKM?


Warszawski przewoźnik zdecydował się na współpracę z konsorcjum, które zajmie się pracami modernizacyjnymi trzynastu jednostek EZT 27WE, wyprodukowanych w 2011 roku. Wykonawcą zadania zostało konsorcjum Public Transport Service spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Warszawy oraz Modertrans Poznań spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Prace, będące kluczowe dla zachowania ciągłości operacyjnej SKM, już się rozpoczęły. Modernizacja pozwoli na przedłużenie życia tych pociągów oraz dostosowanie ich do aktualnych standardów technicznych.


Prezes stołecznego przewoźnika, Maria Wasiak, skomentowała tę strategiczną decyzję:

„Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM – realizowane we współpracy z Warszawą. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki”.

Działania Szybkiej Kolei Miejskiej w liczbach


Obecnie Szybka Kolej Miejska dysponuje flotą 47 pociągów, z czego 21 składów to nowoczesne Impulsy II, które zostały zakupione w 2022 roku. Codziennie warszawski przewoźnik wykonuje 281 kursów, obsługując sieć połączeń o łącznej długości 232 kilometrów i zatrzymując się na 60 przystankach. W porannym szczycie SKM oferuje pasażerom prawie 25 tysięcy miejsc.


W ubiegłym roku pociągami SKM podróżowało ponad 18 milionów pasażerów. Dla wielu mieszkańców miast i gmin aglomeracji warszawskiej – w tym Pruszkowa, Piaseczna, Otwocka i Legionowa – Szybka Kolej Miejska jest niezastąpionym, podstawowym środkiem transportu, który umożliwia codzienny dojazd do pracy i szkoły w stolicy. Stabilność i długoterminowe planowanie przewozów pasażerskich gwarantuje podpisana z miastem stołecznym Warszawa umowa, która obowiązuje do 2039 roku.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page