Szwajcaria: Stadler dostarczy osiem panoramicznych składów zębatych dla MVR
- Marek Zioła

- 22 maj
- 2 minut(y) czytania

Transports Montreux-Vevey-Riviera (MVR), szwajcarskie przedsiębiorstwo kolejowe, zamówiło osiem nowoczesnych pociągów zębatych od firmy Stadler. Nowe składy, charakteryzujące się całkowicie przeprojektowaną konstrukcją, będą przewozić pasażerów z Montreux na szczyt Rochers-de-Naye od 2029 roku. Dzięki specjalnym panoramicznym oknom pasażerowie będą mogli podziwiać Alpy i Jezioro Genewskie podczas całej podróży.
Kontrakt na dostawę ośmiu nowych panoramicznych pociągów zębatych został podpisany 20 maja 2025 roku pomiędzy Transports Montreux-Vevey-Riviera (MVR), spółką należącą do Montreux Oberland Bahn (MOB), a firmą Stadler. MVR jest szwajcarskim przedsiębiorstwem kolejowym, powstałym w 2001 roku z połączenia czterech wcześniejszych firm, odpowiedzialnych za transport kolejowy i szynowy w regionie Montreux i Vevey. Pojazdy te będą eksploatowane od 2029 roku na trasie z Montreux na szczyt Rochers-de-Naye, położony na wysokości ponad 2000 metrów nad poziomem morza. Nowe składy zastąpią 40-letnią flotę, zapewniając pasażerom znacznie wyższy komfort podróży oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Dostosowane do potrzeb turystów
Osiem pociągów zębatych zostanie zbudowanych w zakładzie Stadlera w Bussnang (TG) w Szwajcarii. Jest to całkowicie nowa konstrukcja, zaprojektowana specjalnie z myślą o turystycznych potrzebach trasy, która oferuje spektakularne widoki na Alpy Vaud i Jezioro Genewskie. Cechą wyróżniającą są duże okna, zapewniające doskonałą widoczność. Z siedzeń znajdujących się za kabinami maszynisty pasażerowie będą mieli niezakłócony widok do przodu. Środkowy wagon również wyposażono w duże panoramiczne okna, które gwarantują znakomity widok na otaczający krajobraz. Pojazdy będą posiadały także przedział pierwszej klasy, co zwiększy komfort podróży dla najbardziej wymagających pasażerów. Przy projektowaniu unikalnego wyglądu pociągu MOB i Stadler współpracowały ze znanym włoskim projektantem Pininfariną.
Projekt i funkcjonalność
Nowe składy zębate o długości około 40 metrów pomieszczą łącznie 216 pasażerów. Oprócz eleganckiego i funkcjonalnego projektu oraz komfortowego wyposażenia, pociąg spełnia najnowsze standardy techniczne. Kolej zębata została zaprojektowana do pokonywania wzniesień o nachyleniu do 220 promili. Szczególną uwagę zwrócono na aspekt zrównoważonego rozwoju – energia hamowania będzie przekształcana w energię elektryczną i z powrotem oddawana do sieci energetycznej. Ponadto, system klimatyzacji jest energooszczędny i spełnia najwyższe standardy ekologiczne, co minimalizuje wpływ na środowisko naturalne. Frédéric Evequoz, kierownik sprzedaży pojazdów niestandardowych w Stadlerze, podkreślił, że jest to wyjątkowy projekt, łączący ikoniczny design, nowoczesną technologię zębatą i panoramiczne wrażenia, co czyni podróż na Rochers-de-Naye niezapomnianym przeżyciem.
Specyfikacja techniczna
Nowe pociągi zębate charakteryzują się następującymi parametrami technicznymi:
Masa: 62 t
Rozstaw torów: 800 mm
Długość pojazdu nad sprzęgami: 40,1 m
Szerokość pojazdu: 2,23 m
Wysokość pojazdu: 3,6 m
Szerokość drzwi: 1400 mm
Liczba miejsc siedzących: 113
Liczba miejsc stojących: 103
Prędkość maksymalna: 35 km/h
Wysokość wejścia: 350 mm
Układ osi: 2'z2'2'z2'z2'z2'2'z
Średnica kół napędowych: 686 mm
Średnica koła zębatego: 450 mm
Rozstaw osi w wózku: 2200 / 1600 mm
Maksymalna siła pociągowa początkowa: 220 kN
Maksymalna moc na kołach: 1320 kW
Napięcie zasilania / napięcie znamionowe: 1500 V DC















Komentarze