top of page

Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje: 100 lat nadzoru i nagrody za bezpieczeństwo

Obchody stulecia nadzoru kolejowego na IX Konferencji Kultury Bezpieczeństwa
Fot. UTK

UTK podsumował IX Konkurs Kultury Bezpieczeństwa oraz świętował jubileusz 100 lat nadzoru kolejowego w Polsce. Uhonorowane zostały osoby i firmy zaangażowane w rozwój bezpiecznego transportu.


Urząd Transportu Kolejowego zorganizował 20 listopada w Warszawie uroczystą galę, na której podsumował IX edycję Konkursu Kultury Bezpieczeństwa, stanowiącego istotny element promowania dobrych praktyk w branży. Równocześnie wydarzenie to było ważnym momentem, ponieważ upamiętniało setną rocznicę istnienia nadzoru w polskim systemie kolejowym, podkreślając ciągłość działań na rzecz bezpieczeństwa transportu. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej, całej branży kolejowej oraz organizacji społecznych, a pracownicy urzędu zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi za ich wkład.


Laureaci tegorocznej edycji Konkursu Kultury Bezpieczeństwa
Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje: 100 lat nadzoru i nagrody za bezpieczeństwo / fot. UTK

Sto lat troski o bezpieczeństwo na kolei


Polska kolej od wieku niezmiennie realizuje swoją podstawową misję, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pasażerom, jak i pracownikom. Formalne początki nadzoru kolejowego sięgają roku 1925, kiedy to utworzono Główną Inspekcję Kolejową. Jej dziedzictwo kontynuowały kolejne instytucje, ostatecznie prowadząc do powstania Urzędu Transportu Kolejowego, który jest obecnym spadkobiercą tej stuletniej tradycji.


„Te instytucje łączy jedno słowo: bezpieczeństwo. Już sto lat temu zrozumiano, że trzeba monitorować system kolejowy, tworzyć statystyki i oceniać poziom bezpieczeństwa” – mówił podczas gali doktor inżynier Ignacy Góra, prezes UTK. „Powstały rozwiązania, które stosujemy do dziś” – dodał.

Ignacy Góra podkreślił, że dzięki konsekwentnym działaniom wskaźniki bezpieczeństwa w Polsce systematycznie maleją, osiągając obecnie wartość 1,8, w porównaniu do około 7 notowanych w latach 20. XX wieku.


Rozwój systemów i wyzwania dla nadzoru kolejowego


Podczas konferencji prezes UTK zwrócił uwagę, że ciągły rozwój systemów bezpieczeństwa jest niezbędny w obliczu nowych wyzwań. Jako przykłady wskazał potrzebę wykorzystania sztucznej inteligencji oraz rozbudowę monitoringu. Prezes Góra odniósł się również do współczesnych zagrożeń, w tym działań dywersyjnych, które jeszcze dekadę temu nie były brane pod uwagę.


„Musimy wprowadzać narzędzia zapobiegające sytuacjom, które mogą prowadzić do katastrofy. Dzięki kulturze bezpieczeństwa i właściwej reakcji pracowników, udało się jej zapobiec w ostatnim czasie” – powiedział Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Nagrody państwowe dla pracowników UTK


Uroczysta gala była także okazją do wręczenia odznaczeń państwowych, które zostały nadane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak uhonorował pracowników Urzędu Transportu Kolejowego odznakami „Zasłużony dla Kolejnictwa” oraz „Zasłużony dla Rzeczypospolitej Polskiej”.


Szefowa Służby Cywilnej, Anita Noskowska-Piątkowska, zaznaczyła wkład urzędu w budowanie bezpiecznego transportu publicznego, wyrażając dumę z profesjonalizmu i rzetelności urzędników.


Laureaci IX Konkursu Kultury Bezpieczeństwa


Do tegorocznej edycji Konkursu Kultury Bezpieczeństwa wpłynęło 36 zgłoszeń. Prace oceniane były przez Kapitułę, której przewodniczył prezes UTK, a w jej skład wchodzili profesorowie i eksperci z Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Radomskiego, Politechniki Krakowskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Politechniki Gdańskiej.


Nagrody przyznano w kilku kategoriach:


  • Człowiek: Otrzymał ją Tadeusz Ryś, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. To specjalne wyróżnienie za zasługi dla kolejnictwa.

  • Czynnik ludzki – edukacja: Zwyciężyła Kombud Group Spółka Akcyjna za kampanię #NaCoSieGapisz.

  • Pasażer z niepełnosprawnością: Fundacja Integracja została nagrodzona za „Raport z testów ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami z pociągów Kolei Śląskich”.

  • Rozwiązanie systemowe: W tej kategorii doceniono PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna za projekt „Opracowanie i wdrożenie systemu detekcji stanów awaryjnych pantografów (DSAP)”.

  • Rozwiązanie techniczne: Firma Track Tec Spółka Akcyjna otrzymała nagrodę za system do monitorowania stanu rozjazdu.

  • Praca dyplomowa: Laureatem został Michał Koźlicki z Politechniki Poznańskiej za pracę o diagnozowaniu drganiowym silnika trakcyjnego tramwaju z wykorzystaniem dekompozycji sygnałów oraz sieci neuronowych.

  • Nagroda publiczności: Otrzymało ją Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za projekt „Moduł SRB - Moduł Kontroli Trzeźwości”.


Przyznano także jedno wyróżnienie w kategorii praca dyplomowa dla Jana Kośki z Politechniki Warszawskiej i Warszawskiej Kolei Dojazdowej za analizę termograficzną dystrybucji ciepła w rozjazdach kolejowych.


Edukacja i przyszłość bezpieczeństwa


UTK aktywnie rozwija projekty edukacyjne w celu budowania świadomości społecznej i zachowania tożsamości polskiej kolei. Podczas konferencji odbyła się premiera nowego odcinka reportażu z cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia”, poświęconego historii nadzoru. Urząd Transportu Kolejowego jest dzisiaj spadkobiercą tej stuletniej tradycji troski o bezpieczeństwo, jakość i rozwój transportu kolejowego. Na konferencji zaprezentowano również jubileuszową wystawę dotyczącą 100 lat nadzoru kolejowego.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page