top of page

UTK wydaje nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu

Mapa połączeń kolejowych w Polsce
Źródło zdjęcia: Urząd Transportu Kolejowego

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał w kwietniu i maju 10 nowych decyzji dotyczących otwartego dostępu dla przewoźników kolejowych. Wśród beneficjentów znalazły się zarówno firmy międzynarodowe, jak i polscy przewoźnicy regionalni, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu rozwijaniem usług na dłuższych trasach. Otwarty dostęp umożliwia świadczenie komercyjnych przewozów pasażerskich, co może wpłynąć na uatrakcyjnienie siatki połączeń.


W kwietniu i maju tego roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wydał dziesięć nowych decyzji dotyczących otwartego dostępu dla różnych przewoźników kolejowych. Decyzje te obejmują zarówno operatorów międzynarodowych, takich jak RegioJet i Flixtrain, jak i polskie spółki, w tym Koleje Mazowieckie, SKPL Cargo, Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Dolnośląskie. Pięć z tych postępowań wymagało przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej, co jest standardową procedurą w przypadku wniosków o otwarty dostęp. Rozwój otwartego dostępu w Polsce jest widoczny, a zainteresowanie jego przyznaniem ze strony kolejnych aplikantów stale rośnie.


Rozwój otwartego dostępu w Polsce


Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreśla, że najnowsze decyzje w sprawie otwartego dostępu otwierają możliwość uruchomienia przewozów na trasach o znacznym potencjale, zarówno dla codziennych podróży, jak i wyjazdów turystycznych. Zauważa się również zwiększone zainteresowanie przewoźników regionalnych, których główną działalnością są połączenia o charakterze regionalnym, świadczeniem usług w trybie otwartego dostępu na dłuższych relacjach. Połączenia, które zostaną uruchomione na podstawie tych decyzji, mogą znacząco wzbogacić istniejącą siatkę połączeń publicznych. Procedura uzyskania otwartego dostępu wymaga od aplikanta, zamierzającego świadczyć komercyjne przewozy pasażerskie na terytorium Polski, złożenia powiadomienia do Prezesa UTK. Wszystkie decyzje wydane w kwietniu i maju były zgodne z wnioskami aplikantów, co oznacza pozytywne rozpatrzenie ich powiadomień.


Szczegóły przyznanych dostępu


Poniżej przedstawiono szczegóły dotyczące przyznanych otwartych dostępów w kwietniu i maju:


  • RegioJet a.s. otrzymał otwarty dostęp na trasie Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów, obowiązujący od 15 grudnia 2030 roku do 8 grudnia 2035 roku. Pociągi zatrzymają się na stacjach Kraków Płaszów, Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Gdańsk Główny, Sopot i Gdynia Główna.

  • Flixtrain GmbH uzyskał otwarty dostęp na trasie Warszawa Wschodnia – Berlin Hauptbahnhof – Warszawa Wschodnia, z datą obowiązywania od 14 grudnia 2025 roku do 14 grudnia 2030 roku. Przystanki obejmują Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Poznań Główny (z częściowym ograniczeniem w komunikacji krajowej na wniosek aplikanta).

  • SKPL Cargo sp. z o.o. otrzymał otwarty dostęp na trasie Warszawa Wschodnia – Dorohusk (granica państwa) – Warszawa Wschodnia, od 8 maja 2025 roku do 14 grudnia 2029 roku. Pociągi zatrzymają się w Warszawie Wschodniej, Pilawie, Dęblinie, Puławach Mieście, Lublinie Głównym, Świdniku Mieście, Chełmie, Dorohusku oraz na granicy z Dorohuskiem. SKPL Cargo uzyskało również dostęp na trasie Wrocław Główny – Poznań Główny – Wrocław Główny, obowiązujący od 1 stycznia 2031 roku do 31 grudnia 2035 roku, z postojami w Wrocławiu Głównym, Wrocławiu Mikołajowie, Obornikach Śląskich, Żmigrodzie, Rawiczu, Lesznie, Kościanie, Poznaniu Dębiec i Poznaniu Głównym.

  • „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. uzyskały otwarty dostęp na trasie Warszawa Zachodnia – Ustka – Warszawa Zachodnia, w okresie letnich wakacji szkolnych od 26 czerwca 2027 roku do 31 sierpnia 2031 roku. Przystanki to Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Nasielsk, Ciechanów, Mława Miasto, Działdowo, Iława Główna, Prabuty, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Sopot, Gdynia Główna, Wejherowo, Lębork, Słupsk i Ustka.

  • Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. otrzymały dwa dostępy: Poznań Główny – Kołobrzeg – Poznań Główny oraz Poznań Główny – Świnoujście – Poznań Główny. Oba obowiązują w soboty i niedziele w okresie letnich wakacji szkolnych, od 28 czerwca 2025 roku do 2 września 2029 roku.

  • Koleje Dolnośląskie S.A. uzyskały trzy decyzje na trasie Wrocław Główny – Warszawa Centralna – Wrocław Główny, różniące się dniami tygodnia. Obowiązują od 12 maja 2025 roku do 8 grudnia 2029 roku (od poniedziałku do czwartku), od 30 kwietnia 2025 roku do 8 grudnia 2029 roku (w piątki) oraz od 8 maja 2025 roku do 8 grudnia 2029 roku (w soboty i niedziele).


Od 2016 roku Prezes UTK wydał ponad 180 decyzji w sprawie otwartego dostępu, z czego ponad 90% było pozytywnych. Jedynie w około 6% przypadków odmówiono przyznania otwartego dostępu z powodu badania równowagi ekonomicznej. W kilku sytuacjach doszło do umorzenia postępowań z powodu wycofania wniosków przez aplikantów. Obecnie Prezes UTK rozpatruje sześć wniosków o przyznanie otwartego dostępu, z czego jedno postępowanie administracyjne zostało zawieszone na wniosek strony.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page