top of page

Warszawa: Pierwsze testowe przejazdy tramwajów na Stegnach

Tramwaj Tramwajów Warszawskich
Źródło zdjęcia: UM Warszawa

W miniony weekend na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i św. Bonifacego podłączono sieć trakcyjną, co umożliwiło przeprowadzenie pierwszych testów nowej trasy tramwajowej. Na torach pojawił się tramwaj pomiarowy, a następnie liniowe składy Hyundai, które wkrótce będą przewozić pasażerów.


Odnoga trasy wilanowskiej prowadząca na Stegny ma długość około 800 metrów, co odpowiada 1800 metrom toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i św. Bonifacego powstał kompleksowy węzeł rozjazdowy. Nowe torowisko, w dużej części już pokryte rozchodnikiem, zostało poprowadzone w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami. Równolegle z budową torowiska na Stegnach kształtuje się nowy układ drogowy. Kierowcy nadal będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dwie zawrotki, zlokalizowane w pobliżu ulicy Batumi i przy pętli.


Nowa pętla tramwajowo-autobusowa i jej otoczenie


Cała trasa kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową. Jej lokalizacja to okolice szkoły podstawowej im. Raoula Wallenberga oraz kościoła pw. NMP Matki Miłosierdzia. Z myślą o wygodzie pasażerów stanowiska autobusowe znajdą się tuż obok peronów tramwajowych, a także zaplanowano wspólne przystanki. W ramach inwestycji powstał również rozjazd, który uwzględnia ewentualną przyszłą rozbudowę trasy. Projekt przewiduje także nasadzenia zieleni – kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz kilka tysięcy krzewów.


Dalsze prace i termin otwarcia


Mimo że trasa na Stegny jest przejezdna, prace budowlane jeszcze trwają. W najbliższych tygodniach wykonawca skupi się na kontynuacji robót przy torowisku, asfaltowaniu jezdni oraz pracach brukarskich. Jednocześnie tramwajarze będą prowadzić dalsze testy i odbiory. Otwarcie trasy dla pasażerów zaplanowano na lato bieżącego roku. Nową trasą będzie kursować linia numer 19, która zapewni połączenie ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego oraz alei Jana Pawła II.


Znaczenie inwestycji i finansowanie


Odnoga wzdłuż ulicy św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie kontraktu na budowę głównej trasy do Miasteczka Wilanów, która jest już w użytku od ubiegłego roku. Dzięki realizacji tej inwestycji, osiedle Stegny zostanie objęte komunikacją szynową. Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, co podkreśla jego strategiczne znaczenie. Całkowity koszt projektu wynosi 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie unijne to 900 milionów złotych.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page