Warszawa: Pierwsze testowe przejazdy tramwajów na Stegnach
- Marek Zioła

- 9 cze
- 2 minut(y) czytania

W miniony weekend na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i św. Bonifacego podłączono sieć trakcyjną, co umożliwiło przeprowadzenie pierwszych testów nowej trasy tramwajowej. Na torach pojawił się tramwaj pomiarowy, a następnie liniowe składy Hyundai, które wkrótce będą przewozić pasażerów.
Odnoga trasy wilanowskiej prowadząca na Stegny ma długość około 800 metrów, co odpowiada 1800 metrom toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ulic Sobieskiego i św. Bonifacego powstał kompleksowy węzeł rozjazdowy. Nowe torowisko, w dużej części już pokryte rozchodnikiem, zostało poprowadzone w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami. Równolegle z budową torowiska na Stegnach kształtuje się nowy układ drogowy. Kierowcy nadal będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dwie zawrotki, zlokalizowane w pobliżu ulicy Batumi i przy pętli.
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa i jej otoczenie
Cała trasa kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową. Jej lokalizacja to okolice szkoły podstawowej im. Raoula Wallenberga oraz kościoła pw. NMP Matki Miłosierdzia. Z myślą o wygodzie pasażerów stanowiska autobusowe znajdą się tuż obok peronów tramwajowych, a także zaplanowano wspólne przystanki. W ramach inwestycji powstał również rozjazd, który uwzględnia ewentualną przyszłą rozbudowę trasy. Projekt przewiduje także nasadzenia zieleni – kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz kilka tysięcy krzewów.
Dalsze prace i termin otwarcia
Mimo że trasa na Stegny jest przejezdna, prace budowlane jeszcze trwają. W najbliższych tygodniach wykonawca skupi się na kontynuacji robót przy torowisku, asfaltowaniu jezdni oraz pracach brukarskich. Jednocześnie tramwajarze będą prowadzić dalsze testy i odbiory. Otwarcie trasy dla pasażerów zaplanowano na lato bieżącego roku. Nową trasą będzie kursować linia numer 19, która zapewni połączenie ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego oraz alei Jana Pawła II.
Znaczenie inwestycji i finansowanie
Odnoga wzdłuż ulicy św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie kontraktu na budowę głównej trasy do Miasteczka Wilanów, która jest już w użytku od ubiegłego roku. Dzięki realizacji tej inwestycji, osiedle Stegny zostanie objęte komunikacją szynową. Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” otrzymał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, co podkreśla jego strategiczne znaczenie. Całkowity koszt projektu wynosi 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie unijne to 900 milionów złotych.















Komentarze