Warszawa Zachodnia oficjalnie otwarta. Przejście podziemne szersze niż Boeing 747
- Marek Zioła

- 3 dni temu
- 3 minut(y) czytania

Wielka inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia została oficjalnie zakończona. Przejście podziemne pod peronami zostało oddane do użytku, co oznacza, że pasażerowie mogą już korzystać z nowoczesnego tunelu łączącego Ochotę z Wolą. Tym samym Polskie Linie Kolejowe, zarządzające projektem, ogłosiły koniec jednej z największych i najdroższych inwestycji kolejowych w kraju.
Otwarcie przejścia podziemnego stanowi formalne zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach przebudowy. Wykonawca, firma Budimex, zajmuje się obecnie demontażem miasteczka kontenerowego oraz ostatnimi pracami wykończeniowymi i poprawkami. Jak zapowiedziały PKP PLK, proces finansowy całej inwestycji ma zakończyć się do grudnia bieżącego roku. Koszt inwestycji to około 2,5 miliarda złotych netto, z czego duża część pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Otwarcie przejścia podziemnego pod Warszawą Zachodnią
Przejście podziemne, które połączyło stację z Ochotą i Wolą, ma długość około 500 metrów, co czyni je najdłuższym przejściem podziemnym dla pasażerów w sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe. To potężna konstrukcja, która pod 20 torami pomieściła 26 punktów usługowych, kasy biletowe, toalety i poczekalnie. Wkrótce najemcy mają przystosować udostępnione im lokale, dzięki czemu będą mogły ruszyć sklepy i punkty gastronomiczne. Sama konstrukcja jest imponująca – do budowy tunelu wykorzystano 92,5 tysiąca metrów sześciennych betonu. Waga stali zbrojeniowej, która wyniosła 11 500 ton, była większa niż waga stali użytej do budowy Wieży Eiffla (10 100 ton). Jak zaznaczają PLK, szerokość obiektu, wynosząca do 66 metrów, przewyższa rozpiętość skrzydeł Boeinga 747-400.
Warszawa Zachodnia stacją kompletną
Modernizacja objęła perony od 1 do 7, a także dobudowę nowego peronu numer 8. Stary peron 8, obsługujący linię obwodową, został przemianowany na peron numer 9. Wszystkie obiekty są w pełni nowoczesne i przystosowane do obsługi wszystkich pasażerów, między innymi o ograniczonej mobilności. Wyposażono je w ławki, tablice informacyjne, ekrany z rozkładami jazdy oraz nagłośnienie. Do nowego przejścia podziemnego z każdego peronu można zjechać schodami ruchomymi lub windą. Perony od 1 do 8 zyskały zadaszenie, na którym zainstalowano panele fotowoltaiczne. Pozyskiwany z nich prąd pokryje około jednej trzeciej zapotrzebowania stacji na energię. Stacja zyskała także nową kładkę. Wykonawca musi jeszcze usunąć z niej tymczasową warstwę nawierzchni i położyć nową, na stałe – te prace zaplanowano na wiosnę i mają się zakończyć do końca maja 2026 roku.
"Oddajemy dziś do użytku obiekt kompletny – z nowoczesnych, przykrytych wiatą peronów można już wejść do przejścia podziemnego, gdzie na podróżnych czekają kasy i miejsca do odpoczynku, a wkrótce także sklepy. Stacja jest w pełni przygotowana do obsługi wszystkich pasażerów, także tych z ograniczoną mobilnością oraz ciężkimi bagażami" – powiedział Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Nowe wiadukty i tory
W ramach inwestycji wykonawca przebudował cały układ torowy stacji, a także wybudowano trzy potężne wiadukty kolejowe, które przyczyniły się do usprawnienia ruchu pociągów na Warszawskim Węźle Kolejowym. Jednym z ważniejszych jest obiekt M01, który pozwolił na bezkolizyjne połączenie linii obwodowej z linią radomską. Na Zachodniej ułożono łącznie 36 kilometrów nowych torów i zamontowano 137 nowych rozjazdów. Cały ruch pociągów jest teraz sterowany z nowoczesnej i w pełni zdigitalizowanej nastawni, co zapewnia większe bezpieczeństwo.
"Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie nasza strategiczna decyzja o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Dworzec Zachodni otrzymał dofinansowanie 1,5 miliarda złotych na sam dworzec, pół miliarda złotych na otaczające tory i prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy" – dodała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
GALERIA











































Komentarze