Wielkie przyspieszenie. Pendolino jedzie 200 km/h w regularnym ruchu na czeskich torach
- Marek Zioła

- 1 wrz
- 3 minut(y) czytania

České dráhy przełamały dotychczasowy limit prędkości, wprowadzając pociągi Pendolino na trasie z Pragi do Czeskich Budziejowic, które po raz pierwszy w regularnym ruchu osiągają prędkość do 200 km/h. To historyczne wydarzenie miało miejsce 31 sierpnia 2025 roku, kiedy to pierwszy pociąg z pasażerami pokonał trasę w rekordowym czasie, skracając podróż o ponad 10 minut.
Pierwszy regularny kurs Pendolino na południowym korytarzu, IC 591, wyruszył 1 września 2025 roku o godzinie 20:27 z głównego dworca w Pradze, docierając do Czeskich Budziejowic o 22:02. W przeciwnym kierunku poranny pociąg IC 590, wyjeżdżający o 5:59, dociera do stolicy Czech o 7:29. Dzięki tej innowacji, podróż do stolicy południowych Czech zajmuje zaledwie 95 minut, a powrót do Pragi 90 minut, co stanowi znaczące skrócenie dotychczasowego czasu przejazdu.

Przyspieszenie podróży dzięki technologii i modernizacji
Kluczowym elementem, który pozwolił na osiągnięcie tak wysokiej prędkości, jest technologia aktywnego wychylnego pudła, w którą wyposażone są pociągi Pendolino. System ten umożliwia bezpieczne pokonywanie łuków z wyższą prędkością, co w połączeniu z modernizacją infrastruktury na odcinkach Votice – Sudoměřice i Soběslav – Doubí pozwoliło na jazdę z prędkością 200 km/h. Jak zaznaczył minister transportu Martin Kupka, to osiągnięcie to kolejny namacalny wynik modernizacji czeskiej sieci kolejowej. Podkreślił, że jest to również istotny krok w przygotowaniu kolei na przyszłe linie dużych prędkości, gdzie pociągi będą mogły jechać nawet 320 km/h.
„Modernizacja linii kolejowej między Pragą a Czeskimi Budziejowicami przynosi kolejne wymierne efekty. Dzięki wprowadzeniu szybkich składów Pendolino i ulepszeniu infrastruktury udało się skrócić czas przejazdu i podnieść komfort podróży. Jest to znaczący krok naprzód dla czeskiej kolei, który stanowi podstawę dla przyszłych linii dużych prędkości, na których czeskie pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 320 km/h”
Kolejnym etapem modernizacji na tym odcinku będzie budowa tuneli między Nemanicami a Ševetínem, co dodatkowo skróci czas podróży. O planach tych wspominał prezes Zarządu kolei, Jiří Svoboda.

Nowe możliwości i komfort podróżowania
Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny České dráhy, podkreślił, że przyspieszanie pociągów jest jednym z kluczowych narzędzi zwiększających konkurencyjność kolei. Wyraził dumę z faktu, że to właśnie pociąg České dráhy jako pierwszy w regularnym ruchu osiągnął prędkość 200 km/h. Dodał, że najnowocześniejszy pociąg ComfortJet, wraz z lokomotywą Vectron, jest zdolny do osiągania prędkości do 230 km/h. Przyspieszenie połączenia do Czeskich Budziejowic stworzyło również unikalne, bez
pośrednie połączenie z Ostrawy przez Ołomuniec, Pardubice i Pragę, aż do stolicy południowych Czech.
„Jestem dumny, że to właśnie pociąg České dráhy jako pierwszy w regularnym ruchu osiąga prędkość do 200 km/h, i wierzę,zę będziemy intensywnie kontynuować trend przyspieszania. Nasze pociągi są na to przygotowane, najnowocześniejszy ComfortJet wraz z lokomotywą Vectron jest w stanie jeździć z prędkością do 230 km/h”
Zarówno dla mieszkańców Pragi, jak i Czeskich Budziejowic, nowe połączenie jest znaczącym ułatwieniem. Podkreślił to Martin Kuba, wojewoda Kraju Południowoczeskiego, zwracając uwagę na to, jak bardzo zmieniła się podróż od czasów, gdy w latach 90. ubiegłego wieku trwała ona nawet trzy godziny.
Oferta i przyszłość połączenia Praga - Czeskie Budziejowice
Pociągi Pendolino, dostarczone przez Alstom, oferują pasażerom najwyższy komfort podróży. W siedmiowagonowym składzie, wyposażonym w klimatyzację, dostępne jest kino dla dzieci, bistro, bezprzewodowy internet, gniazdka elektryczne oraz specjalny portal informacyjno-rozrywkowy. Co ważne, podobnie jak w przypadku innych połączeń na tej trasie, na pociągi Pendolino nie obowiązuje obowiązkowa rezerwacja miejsc, a cena biletów nie różni się od cen za przejazd innymi pociągami.
Obecnie České dráhy obsługują na trasie Praga – Czeskie Budziejowice dwie linie dalekobieżne: Jižní expres i Vltava. Do tej pory Jižní expresy pokonywały trasę w około 1 godzinę i 40 minut. W rozkładzie jazdy na rok 2026 zaplanowano dalsze wzmocnienie połączeń między Pragą a Czeskimi Budziejowicami, wprowadzając dodatkowe pary pociągów InterCity i przyspieszając wieczorne połączenia, co ma jeszcze bardziej uatrakcyjnić podróż na tej trasie.
















Komentarze