Więcej pociągów na Mazury i Śląsk. PKP Intercity wzmacnia siatkę połączeń od października
- Marek Zioła

- 30 wrz
- 3 minut(y) czytania

Od 1 października 2025 roku PKP Intercity znacząco wzbogaca swoją siatkę połączeń, oferując pasażerom szybsze i bardziej bezpośrednie trasy w kluczowych regionach kraju. Pasażerowie zyskają między innymi nowe, rekordowo szybkie połączenie kolejowe z Krakowa do Bielska-Białej, a także przyspieszenie podróży do Giżycka, co z pewnością ucieszy miłośników Mazur. Zapowiedziane zmiany to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na komfortowe i efektywne podróże koleją.
Zmiany w rozkładzie jazdy, które wejdą w życie z początkiem października 2025 roku, przynoszą istotne korzyści dla podróżujących. Obejmują one zarówno skrócenie czasów przejazdu na popularnych trasach, jak i uruchomienie zupełnie nowych relacji, które mają stanowić realną alternatywę dla transportu samochodowego. PKP Intercity, stawiając na nowoczesne rozwiązania taborowe i wykorzystanie zmodernizowanych linii, kontynuuje rozwój oferty, koncentrując się na wygodzie i szybkości podróży.

Rekordowo szybkie połączenie Bielsko-Biała – Kraków
Jedną z największych nowości jest uruchomienie czterech par nowych pociągów na trasie Kraków – Bielsko-Biała. Połączenia te, które zaczną kursować od 1 października 2025 roku, z postojami w Czechowicach-Dziedzicach, Oświęcimiu oraz Chrzanowie Śródmieściu, oferują czas przejazdu, który ma być rekordowy. Najszybszy przejazd ma trwać zaledwie 74 minuty, co jest wynikiem konkurencyjnym nawet w stosunku do podróży samochodem. Nowością jest również sama trasa, która omija dotychczasowe, bardziej okrężne trasy prowadzące przez Kęty i Kalwarię Zebrzydowską, znacznie wzmacniając siatkę połączeń między województwami śląskim i małopolskim.
Pociąg IC Hańcza przyspiesza na Mazury
Dla podróżujących w kierunku Mazur istotną zmianą będzie przyspieszenie pociągu IC Hańcza. Już od 3 października 2025 roku połączenie to, łączące Kraków, Kielce, Radom i Warszawę z Giżyckiem i Wilnem, zyska na prędkości. Czas przejazdu do Giżycka skróci się o 30 minut, a w kierunku Białegostoku nawet o 39 minut. To efekt skierowania do obsługi trasy nowoczesnej lokomotywy polskiej produkcji EU160, która w pełni wykorzysta parametry zmodernizowanego odcinka Ełk – Giżycko, gdzie pociągi mogą rozwijać prędkość do 160 km/h.
Co więcej, od października na Mazury dojeżdżać będzie również wydłużony pociąg IC Słowacki, który dotychczas kursował w relacji Wrocław Główny – Ełk. Jego trasa została rozszerzona do Giżycka, a obsługę tego połączenia zapewni elektryczny zespół trakcyjny ED161, stanowiąc tym samym uzupełnienie dla pociągu IC Hańcza.
Nowe połączenie IC Pojezierze oraz powrót Pendolino
W październiku PKP Intercity uruchamia także nowe połączenie IC Pojezierze w relacji Olsztyn – Poznań. Pociąg ten, kursujący przez Iławę Główną, Toruń Główny, Inowrocław oraz Gniezno, będzie szóstą parą połączeń łączących stolice województw warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Ponadto, na tory wraca połączenie kategorii EIP (Express InterCity Premium) obsługiwane składem Pendolino na trasie Warszawa – Wrocław.

Zmiany w połączeniach sezonowych i codzienne kursowanie
Warto również odnotować zmiany dotyczące połączeń sezonowych i zwiększenia częstotliwości kursowania. Do końca obecnego rozkładu jazdy pociągi IC Orzeszkowa oraz IC Karkonosze będą dojeżdżać do Szklarskiej Poręby, a miłośnicy gór już teraz mogą korzystać z codziennego połączenia IC Malinowski do Krynicy-Zdroju. Do 5 października 2025 roku ostatnie kursy do Świnoujścia wykonają pociągi IC Gałczyński (z Warszawy) i IC Merkury (z Wrocławia), które następnie będą kursować w rozkładowej relacji do Szczecina.
Dodatkowo, od września codzienne kursują już pociągi IC Lazur (Gdynia – Łódź) oraz IC Zamenhof (Białystok – Warszawa Zachodnia). Zakończenie prac modernizacyjnych umożliwiło także powrót na pełne trasy pociągów IC Hetman i IC Kasztelan (z Hrubieszowa do Krakowa) oraz IC Górski (do Lublina).
„PKP Intercity, stawiając na nowoczesne rozwiązania taborowe i wykorzystanie zmodernizowanych linii, kontynuuje rozwój oferty, koncentrując się na wygodzie i szybkości podróży. Nowe połączenia to odpowiedź na oczekiwania pasażerów i rosnące zapotrzebowanie na efektywne podróże koleją.”
Kontynuacja prac modernizacyjnych i korekty tras
Nie wszystkie trasy uniknęły wpływu bieżących prac modernizacyjnych. Kontynuowane są roboty na odcinku Kozłów – Kraków Główny, co skutkuje tym, że do 25 października 2025 roku pociągi IC Sukiennice, IC Kazimierz oraz TLK Marszałek Piłsudski kursują drogą okrężną przez Trzebinię i Zawiercie.
Z pozytywnych informacji, w związku z zakończeniem prac utrzymaniowych na trasie Stróże – Jasło, pociągi IC Wetlina i IC Bieszczady powróciły na swoje podstawowe trasy, prowadzące przez Tarnów i Jasło.
Tymczasowe utrudnienia, w postaci wydłużonych czasów jazdy oraz zastępczej komunikacji autobusowej, występują na odcinkach Lębork – Słupsk oraz Elbląg – Malbork z powodu kontynuowanych prac.















Komentarze