top of page

XXL S-Bahn dla Monachium. Siemens prezentuje nową generację pociągów podmiejskich

XXL S-Bahn
Fot. DB

Podczas targów IAA Mobility w Monachium zaprezentowano publicznie makietę nowej generacji pociągów S-Bahn. Pojazdy, które od końca 2028 roku mają kursować w rejonie bawarskiej stolicy, wyróżniać się będą nie tylko nowoczesnym designem, ale także szeregiem innowacyjnych rozwiązań, które mają zwiększyć komfort i dostępność dla pasażerów. Zrezygnowano z sztywnych zasad, a pasażerowie mogą wejść do wnętrza i doświadczyć, jak będą wyglądać podróże w przyszłości.


Przedstawiciele rządu Bawarii, Deutsche Bahn oraz firmy Siemens połączyli siły, aby zaprezentować makietę nowej S-Bahn. Projekt powstał z myślą o zwiększeniu komfortu, dostępności oraz przepustowości. Według przedstawicieli przewoźnika, nowe składy będą mierzyć ponad 200 metrów, co ma pozwolić na przewiezienie aż 1800 pasażerów, zastępując tym samym 1500 samochodów.


Wnętrze XXL S-Bahn
XXL S-Bahn dla Monachium. Siemens prezentuje nową generację pociągów podmiejskich / fot. DB

Dostępność i cyfrowa informacja pasażerska


Zewnętrzna część pociągu ma mieć logo S-Bahn oraz biało-niebieskie barwy. Wewnątrz dominować będą żółte akcenty i naturalne odcienie. Oświetlenie wewnętrzne będzie dostosowywać się do pory dnia, co ma tworzyć przyjemny, nowoczesny klimat. Warto też zwrócić uwagę na materiały, które są nie tylko wytrzymałe, ale także ekologiczne. Na pokładzie pojawią się także udogodnienia dla pasażerów, takie jak większy rozstaw siedzeń, gniazdka USB-C, dostęp do WiFi oraz wydajna klimatyzacja, która ma działać nawet przy 45 stopniach Celsjusza na zewnątrz. Nowa generacja pojazdów to również szereg rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami. W pociągach pojawią się szerokie, bezstopniowe przejścia między wagonami oraz miejsca dla wózków inwalidzkich z wyświetlaczami, które informują między innymi o wysokości peronu. Pasażerowie z aparatami słuchowymi będą mogli połączyć się z systemem nagłośnienia przez Bluetooth.


„Nowa S-Bahn jest najwyższej klasy, jeśli chodzi o niezawodność, intuicyjność i komfort dla wszystkich pasażerów. Wnosi cyfrową inteligencję na szyny” – powiedział dr Roland Busch, dyrektor generalny Siemens AG.

Cyfrowe rozwiązania


Dla większej punktualności w pociągu pojawiły się wyraźnie oznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych oraz rowerów. Do tego duża powierzchnia wejściowa i oznaczenia na podłodze, które mają przyspieszyć proces wsiadania i wysiadania. W każdym pojeździe znajdzie się 168 ekranów, które będą wyświetlać informacje o trasie, a także o położeniu wind i wyjść na następnej stacji. Na zewnątrz pociągu ma się znaleźć specjalna taśma LED, która będzie podawać numer linii, co ułatwi orientację na peronie. Nowa generacja pojazdów będzie też wyposażona w systemy monitorujące stan techniczny składów. Zastosowanie systemu Railigent X ma zagwarantować maksymalną dostępność pociągów, a aktualizacje oprogramowania będą odbywać się bezprzewodowo.


Prezentacja modelu przejścia nowej S-Bahn w Monachium: dr Roland Busch, prezes Siemens AG, dr Markus Söder, premier Bawarii, Christian Bernreiter, minister transportu Bawarii, Evelyn Palla, członek zarządu ds. transportu regionalnego w Deutsche Bahn AG i Heiko Büttner, szef monachijskiej S-Bahn i przedstawiciel grupy DB w Wolnym Państwie Bawarii
XXL S-Bahn dla Monachium. Siemens prezentuje nową generację pociągów podmiejskich / fot. DB

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page