Zaczyna działać laboratorium PLK SA w Krakowie. Pełna kontrola inwestycji na południu
- Marek Zioła

- 21 paź
- 2 minut(y) czytania

PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły w październiku w Krakowie nowe laboratorium badawcze, którego zadaniem jest monitorowanie jakości prac budowlanych na dużych projektach kolejowych na południu Polski. Nowa jednostka wyposażona jest w zaawansowaną aparaturę i zatrudnia wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy kontrolują parametry materiałów używanych przez wykonawców. Działania te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz zwiększenie trwałości modernizowanych linii kolejowych.
Nowe zaplecze badawcze PLK SA w Krakowie, zlokalizowane przy ul. Morawiańskiego, rozpoczęło swoją działalność z 20 stanowiskami badawczymi. Jego działalność koncentruje się na ciągłym monitorowaniu dużych inwestycji, takich jak budowa nowej trasy kolejowej "Podłęże-Piekiełko" czy prace modernizacyjne prowadzone na liniach kolejowych numer 8 (odcinek Kozłów - Sędziszów) i 97 (trasa Sucha Beskidzka - Żywiec). Pracownicy laboratorium przeprowadzają szczegółowe badania materiałów wykorzystywanych do budowy zarówno nawierzchni kolejowych, jak i obiektów inżynieryjnych, co bezpośrednio wpływa na jakość realizowanych projektów.

Kontrola jakości robót budowlanych na placach budowy
Aparatura, w jaką wyposażono krakowskie laboratorium, umożliwia dokładny pomiar parametrów technicznych i wytrzymałościowych kruszywa oraz betonu. Specjaliści mają do dyspozycji również georadary i sondy, dzięki którym weryfikują jakość wykonanych robót bezpośrednio w terenie, na placach budowy. Pozwala to na badanie nowo powstałej nawierzchni kolejowej, podtorza, a także samego gruntu, na którym prowadzone są prace. Pobierane są również próbki materiałów w kluczowych fazach inwestycji, na przykład w trakcie betonowania mostów czy wiaduktów kolejowych, co pozwala na natychmiastową reakcję, jeśli wykryte zostaną jakiekolwiek odstępstwa od obowiązujących norm.
Laboratorium badawcze PLK SA dba o bezpieczeństwo
Badania realizowane przez nową jednostkę nie ograniczają się jedynie do etapu budowy. Są one prowadzone już na etapie planowania inwestycji. Wczesne testy materiałów i gruntu pozwalają na identyfikację potencjalnych wyzwań już na etapie przygotowania projektu, co może przełożyć się na jego efektywniejszą realizację. O znaczeniu takiego podejścia mówił Piotr Majerczak, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych:
Stawiamy na rozwój własnego zaplecza badawczego i systemu nadzoru nad realizowanymi inwestycjami. Takie podejście da wymierne efekty zarówno przy przygotowaniu nowych zadań, jak i bieżącej kontroli wielomiliardowych projektów, które obecnie prowadzimy.
Krakowska jednostka to kolejna placówka tego typu, jaką dysponuje spółka PLK. Rozwój kompetencji w zakresie monitorowania i kontroli jakości inwestycji prowadzi do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów oraz do poprawy trwałości i wydłużenia okresu eksploatacji modernizowanych tras kolejowych. Działania te minimalizują ryzyko podjęcia błędnych decyzji, a także gwarantują niezależność oceny jakości realizowanych prac. Praca zespołów badawczych przyczynia się również do skrócenia czasu niezbędnego do podejmowania decyzji, co w efekcie prowadzi do przyspieszenia prac inwestycyjnych na polskiej sieci kolejowej.
















Komentarze