top of page

Zero pożarów lokomotyw i wagonów w 2025 roku. ZSSK chwali się statystykami

Lokomotywa Vectron z pociągiem ZSSK
Fot. ZSSK

Słowackie koleje państwowe, (ZSSK), odnotowały w 2025 roku zerową liczbę pożarów swoich pojazdów szynowych (stan na dzień 4 września 2025 roku), co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z poprzednimi latami. Ten sukces, który ZSSK oficjalnie ogłosiło 8 września 2025 roku, jest efektem szeroko zakrojonego programu modernizacji taboru oraz rygorystycznych procedur utrzymania, które miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa.


W ostatnich latach pożary pojazdów szynowych były dość częstym zjawiskiem, z 15 przypadkami odnotowanymi w 2018 roku i 8 w 2024 roku. Spadek liczby pożarów jest bezpośrednim rezultatem wycofywania starszych maszyn i zastępowania ich nowoczesnym taborem. Szczególnie problematyczne były elektryczne lokomotywy serii 350, które są stopniowo eliminowane z eksploatacji. W ich miejsce ZSSK wprowadza do floty nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne Panter oraz Kiss, a także wielosystemowe lokomotywy Vectron. Do 2026 roku przewoźnik planuje dysponować łącznie 45 jednostkami Panter.


Lokomotywa Vectron z pociągiem ZSSK
Fot. ZSSK

ZSSK: Nowa lokomotywa Vectron z Gerlachem na czele


Jednym z kluczowych elementów modernizacji floty jest wprowadzenie nowych lokomotyw Vectron. Najnowszy egzemplarz dołączył do taboru 8 września 2025 roku i będzie obsługiwał priorytetowo pociągi ekspresowe na trasie Koszyce – Żylina – Bratysława. Lokomotywa ta, podobnie jak inne nowoczesne maszyny ZSSK, została ozdobiona specjalnym malowaniem. Na jej poszyciu znalazł się wizerunek Gerlachu, najwyższego szczytu Słowacji, który symbolizuje dumę i historię kraju. Projekt malowania jest częścią kampanii rekrutacyjnej, która promuje markę pod hasłem „Trzymamy Słowację w ruchu”. Lokomotywy Vectron są wyposażone w system ETCS Level 2, co pozwala na ich eksploatację na zmodernizowanych korytarzach na Słowacji oraz w krajach sąsiednich, takich jak Austria, Czechy, Polska czy Niemcy. Maszyny te mogą rozwijać prędkość do 200 km/h, co przekłada się na bezpieczne i niezawodne podróże. Do końca 2025 roku ZSSK ma mieć dziesięć Vectronów z nowym malowaniem, a w kolejnym roku ich liczba ma wzrosnąć do piętnastu.


Czystość i regularna konserwacja w ZSSK


Przewoźnik podkreśla, że kluczem do sukcesu w walce z pożarami jest nie tylko nowoczesny tabor, ale również rygorystyczne procedury utrzymania. Od 2019 roku obowiązuje w spółce ścisły reżim czystości i kontroli technicznych, co znacząco wpłynęło na poprawę stanu technicznego pojazdów. W ramach profilaktyki, maszyniści przechodzą regularne szkolenia, na których uczą się rozpoznawać i reagować na awarie techniczne, które mogą prowadzić do zadymienia lub pożaru. ZSSK rozróżnia zadymienie od pożaru: zadymienie to sytuacja, w której pojawia się dym bez rozprzestrzeniania się ognia, natomiast pożar wymaga interwencji straży pożarnej i jest uwzględniany w statystykach, jeśli szkody przekraczają 20 tysięcy euro lub doszło do poważnych obrażeń. Wszystkie pojazdy ZSSK są wyposażone w gaśnice, a część z nich posiada automatyczne systemy przeciwpożarowe, które natychmiastowo informują o zagrożeniu, chroniąc pasażerów oraz mienie przewoźnika.


Wykres, opublikowany przez ZSSK, przedstawia liczbę pożarów w latach 2015-2025:


  • 2015 – 4

  • 2016 – 4

  • 2017 – 5

  • 2018 – 15

  • 2019 – 9

  • 2020 – 7

  • 2021 – 4

  • 2022 – 6

  • 2023 – 5

  • 2024 – 8

  • 2025 – 0


Na pierwszym planie lokomotywa Vectron, w tle lokomotywy starszego typu
Fot. ZSSK

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page