Znaczące środki unijne na rewitalizację linii kolejowej w Bieszczadach
- Marek Zioła

- 1 lip
- 2 minut(y) czytania

Unia Europejska przeznaczy 1,2 mld złotych na modernizację linii kolejowej numer 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Inwestycja znacząco skróci czas podróży oraz zwiększy możliwości transportu towarów w regionie Bieszczad. Projekt ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej, co przyczyni się do rozwoju komunikacji w południowo-wschodniej Polsce.
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało o przeznaczeniu znacznych środków z Unii Europejskiej na rewitalizację linii kolejowej numer 108, łączącej Jasło z Nowym Zagórzem. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 1,7 miliarda złotych, z czego 1,2 miliarda złotych pochodzić będzie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027. Zakończenie prac planowane jest do 2029 roku.
Rewitalizacja linii kolejowej 108 i jej wpływ na podróże
Modernizacja linii ma przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu z Rzeszowa do Krosna lub Sanoka o około 20-25 minut. Dodatkowo, pociągi będą mogły przewozić cięższe ładunki, co zwiększy potencjał transportowy regionu.
„Czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka ma skrócić się o 20-25 minut, a pociągi będą mogły przewozić cięższe ładunki” – podało ministerstwo w komunikacie.
W ramach projektu przewidziano modernizację 56 kilometrów torów oraz budowę 3 kilometrów nowej linii kolejowej. Inwestycja obejmuje również budowę trzech tuneli kolejowych i trzech wiaduktów, a także modernizację 18 istniejących stacji i przystanków oraz budowę 6 nowych. System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz urządzenia sterowania ruchem zostaną zmodernizowane. Bezpieczeństwo poprawi przebudowa 80 przejazdów kolejowo-drogowych. Cała infrastruktura, zarówno nowa, jak i przebudowana, zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło, że nabór projektów do dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej potrwa do 18 grudnia bieżącego roku. Do wsparcia kwalifikują się projekty ujęte w Krajowym Programie Kolejowym. Zakres wsparcia obejmuje również przebudowę i modernizację dworców kolejowych. Łączny budżet naboru wynosi 3 miliardy złotych na projekty liniowe oraz 100 milionów złotych na projekty dotyczące dworców.
Do tej pory dofinansowanie otrzymały trzy projekty o łącznej wartości 855 milionów złotych. Wśród nich znalazła się inwestycja PKP PLK pod nazwą „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice – Padew”, a także modernizacja dworców kolejowych w Chełmie i Rzeszowie.
Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 stanowi kontynuację wsparcia dla rozwoju wschodnich województw Polski, obejmujących województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie oraz regionalną część województwa mazowieckiego, z wyłączeniem Warszawy i dziewięciu otaczających ją powiatów. Budżet programu wynosi 2,65 miliarda euro.















Komentarze