Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych apeluje do premiera w sprawie PKP Cargo
- Marek Zioła

- 1 lip
- 2 minut(y) czytania

Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, Leszek Miętek, skierował pismo do premiera Donalda Tuska, wzywając do pilnej interwencji w związku z planowanymi zwolnieniami grupowymi w PKP Cargo. Według związkowców, redukcja zatrudnienia może doprowadzić do utraty zdolności operacyjnych przewoźnika. Związkowcy postulują o przywrócenie kolei jej kluczowej roli w przewozie ładunków masowych i ciężkich.
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM), poprzez swojego prezydenta Leszka Miętka, zaapelował do premiera Donalda Tuska o natychmiastową interwencję w kwestii sytuacji w spółce PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji. Związkowcy alarmują, że planowane zwolnienia grupowe, mające objąć ponad tysiąc pracowników operacyjnych, w tym maszynistów, mogą doprowadzić do całkowitej utraty zdolności operacyjnej przewoźnika. Podkreślono, że pomimo obecnych perturbacji, PKP Cargo pozostaje kluczowym elementem systemu transportowego państwa i filarem bezpieczeństwa narodowego.
Konsekwencje zwolnień grupowych dla gospodarki i bezpieczeństwa
W ocenie Leszka Miętka, scenariusz zakładający zwolnienia grupowe będzie miał „skrajnie negatywne” skutki dla polskiej gospodarki. Wskazano, że wpłynie to zwłaszcza na planowane przez rząd duże inwestycje infrastrukturalne, a co najważniejsze, na zdolności logistyczne polskiej armii, w obliczu rosnących napięć geopolitycznych. Autorzy listu podkreślili, że od miesięcy sygnalizowali pogłębiającą się degradację sektora towarowych przewozów kolejowych, jednak apele kierowane do resortu infrastruktury, w tym do ministra Piotra Malepszaka, pozostawały bez reakcji. Prezydent ZZM wzywa premiera do zdecydowanego działania, mającego na celu przywrócenie kolei jej kluczowej roli w przewozie ładunków masowych i ciężkich, z uwzględnieniem aspektów klimatycznych, bezpieczeństwa narodowego, efektywności oraz utrzymania miejsc pracy.
Proces restrukturyzacji i dotychczasowe redukcje zatrudnienia
W lipcu 2024 roku sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Pierwotnie spółka miała przedstawić plan restrukturyzacyjny do końca lutego 2024 roku, jednak wniosek o przedłużenie terminu na sporządzenie planu restrukturyzacyjnego do 30 czerwca 2025 roku został złożony i zatwierdzony. Zarząd spółki w lipcu ubiegłego roku podjął decyzję o przeprowadzeniu zwolnień grupowych w zakładach i centrali, co doprowadziło do zmniejszenia zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia około 10 tysięcy osób. Na początku czerwca bieżącego roku PKP Cargo ponownie poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku. Pod koniec czerwca zarząd PKP Cargo zaproponował pracownikom zrzeczenie się części przywilejów wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i zastąpienie ich systemem motywacyjnym, opartym na efektywności pracy, co ma na celu uniknięcie zwolnień grupowych.
Grupa PKP Cargo świadczy kompleksowe usługi logistyczne, integrując transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Oferuje samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych. Udział PKP S.A. w kapitale PKP Cargo wynosi 33,01 procenta, fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE S.A. posiadają 12,08 procenta, a pozostali akcjonariusze – 54,91 procenta.















Komentarze