Śląskie: Nowa infrastruktura i krótszy czas jazdy. PKP PLK kończą wielką inwestycję.
- Marek Zioła

- 24 paź
- 3 minut(y) czytania

Lepsze przejazdy pociągiem pomiędzy Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim to efekt wielkiej inwestycji o wartości 1,5 miliarda złotych, dofinansowanej z unijnego programu FEnIKS. Prace na linii kolejowej nr 131 zbliżają się do końca, przynosząc korzyści dla pasażerów oraz przewozu towarów w województwie śląskim. Dzięki modernizacji, czas przejazdu składów regionalnych na trasie Chorzów Batory – Tarnowskie Góry skróci się o około 7 minut, co będzie odczuwalne już od 15 grudnia.
Dobiegające końca prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na linii nr 131, łączącej Chorzów Batory, Bytom i Nakło Śląskie, stanowią duży krok w kierunku poprawy jakości transportu szynowego w województwie śląskim. Inwestycja o całkowitej wartości 1,5 miliarda złotych netto, ze wsparciem z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), wpłynęła zarówno na warunki podróżowania, jak i na rozwój istotnej trasy towarowej. Zakres prac objął wymianę torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Większa prędkość i krótszy czas podróży pociągiem
Jednym z najważniejszych efektów modernizacji jest możliwość zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich do 140 km/h, co ma nastąpić wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Skróci to czas przejazdu między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami o około 7 minut. Obecnie podróż zajmuje ponad 38 minut, a od 15 grudnia regionalne składy pokonają tę trasę w 31 minut. Ponadto, wybudowanie trzeciego toru między Chorzowem Batorym a Chorzowem Miastem zwiększa przepustowość linii, co ma duże znaczenie także dla sprawniejszego przewozu towarów na tej trasie, łączącej Śląsk z portami morskimi. Modernizacja umożliwia również przejazd dłuższych i cięższych składów.
Metamorfoza stacji Bytom i nowy przystanek Chorzów Uniwersytet
Stacja Bytom przeszła gruntowną metamorfozę. Powstały trzy nowe perony wyposażone w nowoczesne udogodnienia, takie jak ławki, jasne oświetlenie, nagłośnienie, wyświetlacze oraz infokioski z rozkładem jazdy. Zachowano jednocześnie historyczny układ płytek na nawierzchni. Nowe windy i dwa przejścia pod torami znacząco poprawiają dostępność stacji. Estetykę tuneli odmieniły murale wykonane przez Monę Tusz, nawiązujące do historii kolei, miasta oraz lokalnej fauny i flory.
Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace zrealizowano zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nie zapomnieliśmy, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.
Na stacji Bytom uruchomiono nowoczesne Lokalnego Centrum Sterowania, skąd dyżurni ruchu nadzorują bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku do Radzionkowa. W Bytomiu odnowiono również zabytkową nastawnię bramową. Podróżni mogą korzystać też z nowych peronów na przystankach Bytom Karb i Bytom Stroszek.
W Chorzowie największą zmianą jest oddanie do użytku nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, z dostępem do peronów przez nowo wybudowane, bezpieczne przejście podziemne w ciągu ulicy Strzelców Bytomskich. Przebudowano również cały układ komunikacyjny w rejonie przystanku, w tym połączenie ulic Głogowskiej i Zaborskiej, gdzie powstał nowy wiadukt kolejowy. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpiło przejazd w poziomie szyn, usprawniając komunikację w mieście. Przebudowano także stacje Chorzów Stary i Chorzów Miasto, a na tej drugiej wybudowano nowy wiadukt nad ulicą Floriańską, z dostępem na perony za pomocą schodów lub wind.

Lepszy dostęp do pociągów w Radzionkowie
W Radzionkowie wybudowano nowe perony, które ułatwiają obsługę na stacji Radzionków oraz przystanku Radzionków Rojca. Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego osiągnięto dzięki budowie wiaduktu kolejowego przy ulicy Kużaja, wraz z nową drogą i traktem pieszo-rowerowym. Wiadukt przy ulicy Zejera zyskał większy i szerszy prześwit, a pod wiaduktem dobudowano chodnik. Wiadukt kolejowy przy ulicy świętego Wojciecha zastąpił przejazd w poziomie szyn, poprawiając płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz kolejowego.
Zakończenie wszystkich prac w ramach tej dużej inwestycji, obejmującej między innymi budowę 80 km nowych torów i sieci trakcyjnej, 181 rozjazdów oraz 29 obiektów (mostów i wiaduktów), planowane jest na koniec 2025 roku.















Komentarze