80 miliardów złotych i 110 więcej połączeń. Minister Klimczak podsumowuje inwestycje w kolej
- Marek Zioła

- 15 paź
- 2 minut(y) czytania

W środę, 15 października 2025 roku, podczas konferencji prasowej w Katowicach, minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że w ciągu ostatnich dwóch lat w twarde inwestycje kolejowe zainwestowano ponad 80 miliardów złotych, co przekłada się również na zwiększenie oferty przewozowej. Nowy rozkład jazdy PKP Intercity, który wejdzie w życie w połowie grudnia, ma oferować aż 110 połączeń więcej niż przed objęciem rządów przez obecną koalicję.
Minister Klimczak podsumował dwa lata funkcjonowania rządu utworzonego przez Koalicję Obywatelską, Polskie Stronnictwo Ludowe, Polskę 2050 i Lewicę, akcentując skalę inwestycji oraz ich wpływ na komfort i możliwości podróżowania. Konferencja miała miejsce na modernizowanej stacji kolejowej w Katowicach, stanowiącej istotny punkt na trasie modernizowanego połączenia Będzin – Sosnowiec – Katowice – Tychy – Zebrzydowice.

Duży rozmach inwestycji i rosnąca oferta przewozowa
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że dynamika inwestycji jest cechą charakterystyczną obecnych rządów. Kwota 80 miliardów złotych w kolej zainwestowana w ciągu dwóch lat ma zaowocować poprawą infrastruktury oraz atrakcyjniejszą ofertą dla pasażerów.
Nowy rozkład jazdy przewoźnika PKP Intercity, startujący w połowie grudnia, będzie istotnym elementem tej oferty.
„Zainwestowaliśmy ponad 80 mld złotych w twarde inwestycje, ale to, co jest ważne z punktu widzenia pasażera, to liczba połączeń. Od nowego rozkładu jazdy będzie 527 pociągów dziennie wyruszało w Polskę. To jest 110 połączeń więcej niż zastałem, kiedy dwa lata temu obejmowaliśmy rządy”
W ramach nowego rozkładu PKP Intercity zaplanowano 527 połączeń całorocznych oraz 28 połączeń sezonowych. Minister zaznaczył, że uatrakcyjnienie oferty było możliwe dzięki połączeniu inwestycji infrastrukturalnych, taborowych oraz wprowadzaniu promocji dla pasażerów.
Koleje Dużych Prędkości (KDP) i powrót pociągów do miast
Istotnym elementem przyszłych planów jest realizacja projektu Kolei Dużych Prędkości. Minister Klimczak potwierdził zamiar rządu inwestowania w ten segment transportu.
Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przedstawił konkretne plany dotyczące postępowań przetargowych.
„Jeśli chodzi o postępowania, które rozpisaliśmy, tylko w tym roku mają wartość około 40 mld złotych i na przyszły rok zaplanowaliśmy postępowania o wartości około 30 mld złotych. Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone postępowania na realizację inwestycji na odcinku Warszawa–Łódź kolei dużych prędkości”
Budowa lotniska w ramach CPK ma się rozpocząć w 2026 roku i zakończyć w 2032 roku, równocześnie z oddaniem do użytku odcinka KDP Warszawa – Łódź. Minister Klimczak skrytykował jednocześnie działania swoich poprzedników politycznych w latach 2015-2023, zarzucając im brak realnych kroków w kierunku realizacji KDP, takich jak zakup gruntów czy podpisanie umów.
Ważne inwestycje na Śląsku i Metropolitalna
Konferencja miała miejsce w centrum jednego z kluczowych przedsięwzięć na polskiej kolei. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów, co ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i stworzenie Kolei Metropolitalnej.
Największy z kontraktów, dotyczący rozbudowy połączenia Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice, przebudowy głównej stacji Katowice oraz modernizacji infrastruktury inżynieryjnej, został podpisany przez PKP Polskie Linie Kolejowe w 2024 roku na kwotę 4,184 miliarda złotych brutto. Prace na
katowickim węźle kolejowym mają zakończyć się w 2028 roku.
Minister Klimczak zapowiedział również przywrócenie połączeń pasażerskich do Ciechocinka w grudniu 2025 roku, po kilkunastu latach przerwy, oraz do Łomży w 2026 roku, po kilkudziesięciu latach.
Minister odniósł się również do inwestycji drogowych, wspominając o ogłoszeniu przetargu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na naprawę tzw. „fal Dunaju” – pofałdowanego 16-kilometrowego odcinka autostrady A1 między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami.















Komentarze