CPK: Pociągi na linii ,,Y" pojadą... 350 km/h. Z Warszawy do Wrocławia w 96 minut
- Marek Zioła

- 1 paź
- 3 minut(y) czytania

Centralny Port Komunikacyjny podjął we wtorek, 30 września decyzję o zwiększeniu prędkości na projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości, popularnie zwanej „Y”. Maksymalna prędkość eksploatacyjna na trasie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław zostanie podniesiona z 250 km/h do imponujących 350 km/h. Dzięki tej zmianie, podyktowanej chęcią pełnego wykorzystania parametrów linii, czasy podróży między najważniejszymi polskimi miastami mają ulec znacznemu skróceniu.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zdecydowała się na śmiały krok, który zrewolucjonizuje podróże koleją w Polsce. Zwiększenie prędkości maksymalnej na projektowanej linii „Y” do 350 km/h jest podyktowane logiką i ambicją, aby infrastruktura zaprojektowana z myślą o najwyższych standardach mogła być w pełni wykorzystana. Jak poinformowano we wtorkowym komunikacie, symulacje wyraźnie pokazały, że jazda z prędkością 350 km/h skraca czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia i Poznania o około 40 minut w porównaniu do wariantu 250 km/h, przy minimalnej liczbie postojów.

Rekordowe czasy podróży dzięki prędkości 350 km/h
Z perspektywy pasażerów kluczową informacją są nowe, znacząco krótsze czasy przejazdu. Podróż z Warszawy do Wrocławia skróci się do zaledwie 1 godziny i 36 minut. Podróżni jadący w kierunku zachodnim do Poznania spędzą w pociągu tylko 2 minuty dłużej, osiągając cel w 1 godzinę i 38 minut. Taki skok jakościowy ma sprawić, że kolej stanie się bezkonkurencyjną opcją w stosunku do innych środków transportu. Jak podkreśla CPK, kursowanie pociągów z prędkościami przekraczającymi 300 km/h jest kluczowe dla stworzenia szybkiej i atrakcyjnej oferty przewozowej.
„Kursowanie pociągów z prędkością powyżej 300 km/h ma kluczowe znaczenie dla stworzenia konkurencyjnej i szybszej oferty przewozowej”
Infrastruktura linii "Y" zaprojektowana dla dużych prędkości
Decyzja CPK nie jest zaskoczeniem dla ekspertów, ponieważ infrastruktura linii „Y” była od początku projektowana z myślą o największych prędkościach. Spółka konsekwentnie dostosowuje projekt do osiągnięcia 350 km/h, a jak zaznacza, wykorzystanie jej potencjału jedynie w 70 procentach (czyli do 250 km/h) byłoby sztucznym zaniżaniem parametrów.
Porównanie wariantów prędkości na trasie Warszawa - Poznań
Dla lepszego zobrazowania skali przyspieszenia, CPK przedstawiło szczegółowe symulacje dla trasy Warszawa – Poznań. Wariant najszybszy, z maksymalną prędkością 350 km/h i tylko dwoma postojami (Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna), ma zająć wspomniane 1 godzinę i 38 minut. Co ciekawe, pociąg jest w stanie utrzymać prędkość powyżej 300 km/h na aż 81 procentach długości trasy.
Wariant wolniejszy (do 250 km/h), który zakładałby obsługę dodatkowych stacji, takich jak Lotnisko CPK, Sieradz i Kalisz, miałby czas przejazdu wynoszący 2 godziny i 19 minut. Różnica jest więc wyraźna i wynosi 41 minut. Nawet w hipotetycznym scenariuszu minimalnej liczby postojów (tylko Łódź) i prędkości 250 km/h, szybszy pociąg (350 km/h) zaoszczędziłby pasażerom 15 minut.

Skrócenie czasu przejazdu na linii „Y” do Wrocławia
Podobne korzyści czekają na podróżujących do stolicy Dolnego Śląska. Symulacje dla trasy Warszawa – Wrocław pokazują, że najszybszy pociąg (350 km/h) z postojami w Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej dotrze na miejsce w 1 godzinę i 36 minut, osiągając prędkość powyżej 300 km/h na 71 procentach długości trasy.
Dla porównania, wariant 250 km/h, z dodatkowymi postojami na Lotnisku CPK, w Łodzi, Sieradzu i Kępnie, miałby czas przejazdu 2 godziny i 19 minut. To oznacza oszczędność ponad 40 minut na korzyść pociągu jadącego z prędkością 350 km/h.
Linia „Y” dla wszystkich – obsługa miast średniej wielkości
Mimo, że priorytetem są najszybsze połączenia między największymi aglomeracjami, linia „Y” ma być dostępna również dla podróżnych z mniejszych ośrodków. Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego, około 80 procent pasażerów będzie podróżować na najdłuższych odcinkach (Warszawa, Łódź, Poznań, Wrocław), dlatego to do nich skierowana jest oferta superszybkich pociągów.
CPK zapewnia jednak, że linia będzie obsługiwała również wolniejsze składy, kursujące z prędkościami od 200 do 300 km/h, w tym pociągi typu AeroExpress i RegioExpress, które mają zatrzymywać się w miastach takich jak Sieradz czy Kalisz, zaspokajając tym samym potrzeby pasażerów z regionów. Linia „Y” o długości 480 km jest uznawana za priorytet inwestycyjny CPK.
Cały Program CPK obejmuje nie tylko system Kolei Dużych Prędkości, ale także budowę centralnego lotniska, które ma powstać między Warszawą a Łodzią. Zgodnie z harmonogramem, budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma się rozpocząć w 2026 roku, a jego oddanie do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP (Warszawa – CPK – Łódź) planowane jest na 2032 rok. Szacowany koszt inwestycji do tego czasu wynosi 131,7 miliarda złotych.















Komentarze