top of page

CPK z projektem obwodnicy kolejowej Kalisza. To ostatni etap planowania KDP

Pociąg PKP Intercity na stacji Kalisz
Fot. Google Maps / Bartłomiej Jasiak

Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała Koncepcję Programowo-Przestrzenną (KPP) dla 9-kilometrowej obwodnicy kolejowej Kalisza. Jest to ważny moment, ponieważ formalnie rozpoczęły się prace nad projektem budowlanym tego odcinka, który jest ostatnim elementem poznańskiej odnogi linii „Y” KDP w fazie planistycznej. Jednocześnie, CPK planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.


Kolejowa obwodnica Kalisza jest integralną częścią linii numer 85 na odcinku łączącym Sieradz, Kalisz, Pleszew i Poznań. To właśnie ona ma pozwolić na optymalne wykorzystanie infrastruktury Kolei Dużych Prędkości oraz na obsłużenie dużych potoków pasażerskich z kluczowych miast: Warszawy, Łodzi i Poznania, przy jednoczesnym uwzględnieniu ruchu z Kalisza. Władze miasta i eksperci CPK współpracują, by w Kaliszu powstał nowoczesny węzeł przesiadkowy, tzw. Lokalny Hub Mobilności (LHM), który obsłuży zarówno pociągi KDP i regionalne, jak i autobusy PKS oraz samochody.


Mapa linii kolejowej Sieradz - Poznań
CPK z projektem obwodnicy kolejowej Kalisza. To ostatni etap planowania KDP / fot. CPK

Jak linia KDP zmieni Kalisz


Planowany układ torowy w okolicach Kalisza zaprojektowano w taki sposób, aby najszybsze pociągi mogły zarówno ominąć miasto obwodnicą kolejową, jak i wjechać na stację położoną w centrum. Pociągi przejeżdżające i zatrzymujące się w Kaliszu będą korzystać z tej samej infrastruktury KDP aż do wjazdu na łącznicę. Według Piotra Malepszaka, wiceministra infrastruktury, analizy Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, że uruchomienie linii KDP spowoduje skokowy wzrost kolejowego ruchu pasażerskiego w Kaliszu – nawet do niemal 400 procent.


Przebieg obwodnicy, który omawiano z lokalnymi władzami i przedstawiano mieszkańcom, zlokalizowano po południowej stronie Kalisza. W dokumentacji projektowej założono, że linia kolejowa zostanie poprowadzona powyżej poziomu terenu, na obiektach inżynieryjnych i nasypie. Zaplanowano również wiadukty, w tym jeden z mostem nad rzeką Prosną do ulicy Częstochowskiej oraz wiadukt nad istniejącą linią kolejową numer 14 i ulicą Wrocławską.


Czas przejazdu z Kalisza do dużych miast


Zgodnie z zapowiedziami Piotra Rachwalskiego, członka zarządu CPK do spraw kolei, pociągi dużych prędkości mają odjeżdżać z Kalisza raz na godzinę, co ma być ofertą dalekobieżną lepszą niż w przypadku niektórych większych miast w Polsce. Dzięki konkurencyjnym czasom przejazdu, mieszkańcy mają zyskać ułatwiony i szybki dojazd na studia czy do pracy w Poznaniu i Łodzi, gdyż przejazd koleją do tych miast ma zająć poniżej godziny.


Po zakończeniu całej inwestycji, czas przejazdu z Kalisza do Poznania dla najszybszych pociągów ma wynieść około 35 minut (obecnie to co najmniej 1 godzina i 28 minut). Podróż z Kalisza do Warszawy skróci się do 1 godziny i 40 minut (dziś co najmniej 2 godziny i 40 minut).


Mapa linii kolejowej Sieradz-Poznań, logo CPK i napis: "LINIA KOLEJOWA SIERADZ - POZNAŃ CORAZ BLIŻEJ
CPK z projektem obwodnicy kolejowej Kalisza. To ostatni etap planowania KDP / fot. CPK

Ekspresy regionalne i modernizacja "serpentyny"


Obwodnica kolejowa Kalisza i infrastruktura KDP obsłuży również ekspresy regionalne. Dla nich zakładany czas przejazdu z Kalisza do Poznania to około 50 minut, czyli krócej o około 40 minut niż obecnie. Decyzja o kursowaniu ekspresów regionalnych należy do urzędu marszałkowskiego.


W ramach budowy obwodnicy zmodernizowana zostanie także tak zwana „serpentyna” – obecny przebieg linii numer 14 między Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem. Na tym odcinku prędkość ma zostać podniesiona do 110 kilometrów na godzinę, a przejazdy kolejowe mają zostać zastąpione bezkolizyjnymi przejazdami dwupoziomowymi, eliminując tym samym problem dezorganizacji ruchu.


Co dalej z projektem KDP


KPP by-passu Kalisza zostało przygotowane przez konsorcjum BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, które zajmie się teraz opracowaniem projektu budowlanego. CPK zamierza do końca roku złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu. Będzie to już trzeci wniosek (po odcinkach Sieradz – Pleszew i Pleszew – Poznań) złożony do RDOŚ dla poznańskiej odnogi linii „Y”. Obecnie na wszystkich odcinkach pomiędzy Sieradzem a Poznaniem trwają prace nad projektami budowlanymi. Zgodnie z harmonogramem, linia ta ma zostać oddana do użytku do końca 2035 roku.


Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.pl

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page