top of page

Drugi tor w Obornikach usprawni połączenie Poznań – Piła

Grafika PKP PLK
Źródło zdjęcia: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę drugiego toru oraz dodatkowej "nitki" mostu na Warcie w Obornikach. Inwestycja o wartości około 100 milionów złotych netto, finansowana z Krajowego Planu Odbudowy, ma na celu zwiększenie przepustowości i komfortu podróży na kluczowej trasie Poznań – Piła. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2026 roku.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają istotną inwestycję, która usprawni ruch kolejowy między Poznaniem a Piłą. Projekt zakłada budowę drugiego toru na odcinku liczącym ponad 2 kilometry, rozciągającym się od posterunku Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest również dobudowa drugiej nitki mostu kolejowego na rzece Warcie, co znacząco zwiększy przepustowość całej linii. Dodatkowo, w okolicach Parkowa powstanie nowa mijanka, która również przyczyni się do poprawy płynności ruchu pociągów.


Zwiększenie komfortu podróżnych i przepustowości linii


Inwestycja przewiduje także znaczącą poprawę komfortu dla pasażerów. Na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto powstanie dodatkowy, wysoki peron, który ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Peron zostanie wyposażony w nowoczesne wiaty, jasne oświetlenie, ławki oraz czytelne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. Z myślą o osobach niewidomych zostaną ułożone ścieżki naprowadzające. Nowe przejście podziemne z windami zapewni wygodny dostęp do peronów i sprawną komunikację między nimi.


Perspektywy rozwoju i znaczenie inwestycji


Jak podkreślił minister rozwoju i technologii, Krzysztof Paszyk, trasa z Poznania do Piły ma kluczowe znaczenie w sieci kolejowej. Budowa drugiego toru i drugiej nitki mostu w Obornikach, wraz z mijanką w Parkowie, to pierwszy krok w systematycznym nadrabianiu wieloletnich zaległości i eliminowaniu "wąskich gardeł". Minister dodał, że analizowane są dalsze możliwości rozbudowy infrastruktury po 2030 roku, w zależności od dostępnych źródeł finansowania z kolejnej perspektywy Unii Europejskiej. Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego, zaznaczył, że potrzeba budowy drugiego toru uwidoczniła się szczególnie podczas modernizacji linii Poznań – Piła, a obecne prace przyczynią się do podniesienia standardów i częstotliwości połączeń pasażerskich. Dyrektor Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Piotr Bruss, zapewnił, że zdecydowana większość prac zostanie wykonana bez zakłóceń w ruchu kolejowym.


Inwestycja „Budowa drugiego toru wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskiego” jest realizowana przez firmę PORR S.A. Prace rozpoczną się pod koniec czerwca bieżącego roku, a ich efekty mają być dostępne dla podróżnych w drugiej połowie 2026 roku. Kwota netto inwestycji wynosi blisko 100 milionów złotych (około 120 milionów złotych brutto) i jest finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).


Uzupełnienie modernizacji linii Poznań – Piła


Budowa dodatkowego toru w Obornikach stanowi uzupełnienie zakończonej w 2019 roku modernizacji linii Poznań – Piła. Poprzednie prace, o wartości około 500 milionów złotych netto, finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego, znacząco skróciły czas przejazdu – najszybsze pociągi pokonują trasę w około 70 minut, czyli o około 35 minut krócej niż wcześniej. Dzięki modernizacji powstały nowe przystanki, takie jak Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo i Bogdanowo, a podróżni zyskali lepsze warunki na 34 przebudowanych peronach w 22 miejscowościach, w tym w Pile, Chodzieży i Rogoźnie. Modernizacja przyczyniła się również do zwiększenia bezpieczeństwa, poprzez zastosowanie nowoczesnych urządzeń sterowania i remont przejazdów kolejowo-drogowych.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page