H. Cegielski zapowiada produkcję 6-osiowej lokomotywy spalinowej CARGO
- Marek Zioła
- 22 maj
- 2 minut(y) czytania

Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu ogłosiła plany stworzenia innowacyjnej 6-osiowej lokomotywy spalinowej typu CARGO. Nowa konstrukcja ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie polskiego rynku kolejowego, który obecnie nie dysponuje podobnymi pojazdami produkowanymi w kraju. Lokomotywa ma wyróżniać się wysokim komfortem i ergonomią pracy dla załogi.
Prezes H. Cegielski poinformował o swoich planach podczas konferencji prasowej, która odbyła się 21 maja 2025 roku na Politechnice Poznańskiej. Podkreślił on, że jest to pionierskie przedsięwzięcie w polskiej branży kolejowej, ponieważ żaden krajowy producent taboru szynowego nie zaoferował dotychczas lokomotywy o takiej konfiguracji osi i przeznaczeniu. Lokomotywa została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu maszynistom i ich pomocnikom optymalnych warunków pracy, obejmujących klimatyzowaną i bezpieczną kabinę.
Charakterystyka techniczna nowej lokomotywy
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez FPS H. Cegielski, planowana lokomotywa będzie ciężkim pojazdem o układzie osi Co’Co’, co oznacza, że będzie to pojazd 6-osiowy. Jej masa całkowita ma wynosić 117,5 tony, a długość sięgać 19 315 mm. Lokomotywa będzie zasilana asynchronicznym prądem przemiennym, a jej moc ciągła wyniesie 2 × 1500 kW. Moc godzinowa określona została na 2 × 1600 kW, a siła pociągowa rozruchu na poziomie 460 kN. Prędkość maksymalna pojazdu ma wynosić 100 km/h, co jest typowe dla lokomotyw towarowych.
Kabiny maszynisty mają być klimatyzowane i wyposażone w dźwiękoszczelne połączenia, co poprawi komfort pracy załogi. Lokomotywa będzie posiadała możliwość jazdy wielokrotnej, realizowaną za pośrednictwem radiotelefonu, oraz zaawansowany system diagnostyki z urządzeniami sterowania wielokrotnego. Wśród systemów bezpieczeństwa znajdzie się rejestrator zdarzeń. Dodatkowo, pojazd zostanie wyposażony w elektroniczny pomiar zużycia paliwa z wykorzystaniem sondy oraz kompleksowe systemy wykrywania i gaszenia pożaru, w tym czujniki dymu i temperatury, a także system gaszenia gazem z aerozolami i substancją gaśniczą.

Wpływ na polski rynek kolejowy
Wprowadzenie na rynek 6-osiowej spalinowej lokomotywy CARGO przez H. Cegielski stanowi znaczącą innowację w polskim przemyśle kolejowym. Obecnie na polskim rynku brakuje tego typu pojazdów, co sprawia, że nowa lokomotywa może wypełnić istotną lukę i wzmocnić potencjał transportu kolejowego w kraju. Produkcja tak zaawansowanego taboru wpłynie na unowocześnienie floty lokomotyw towarowych, wspierając tym samym rozwój logistyki kolejowej.
Comments