Holandia: Stadler TINA wjeżdża do Hagi. Tramwaje z polskiej fabryki zaprezentowane
- Marek Zioła
- 9 godzin temu
- 2 minut(y) czytania

12 września 2025 roku firma Stadler i przewoźnik HTM oficjalnie zaprezentowali pierwszy z nowoczesnych tramwajów TINA dla Holandii. To innowacyjne pojazdy, które wyróżniają się nie tylko całkowicie niską podłogą, ale też przestronnym wnętrzem, dużymi oknami panoramicznymi oraz szeregiem udogodnień dla pasażerów.
Zamówienie na 62 tramwaje TINA jest pierwszym kontraktem tego typu, jaki Stadler podpisał z Holandią. Tramwaje TINA (skrót od "Totally Integrated Low Floor") zostały zaprojektowane w Szwajcarii, jednak ich produkcja odbywa się w polskiej fabryce Stadlera w Siedlcach. Nowe pojazdy mają stopniowo zastępować starsze składy już od 2026 roku, po trwających około roku testach i odbiorach technicznych.
Innowacyjny tramwaj TINA dla Hagi
TINA to całkowicie bezstopniowe tramwaje, które dzięki innowacyjnemu napędowi, umieszczonemu pod podłogą, zapewniają maksymalny komfort podróży i dużą pojemność. Każdy z 62 zamówionych pojazdów ma 36,5 metra długości i może pomieścić do 237 pasażerów.
"Tramwaj TINA jest bez barier, przestronny i wygodny. W pełni dostosowaliśmy go do szerokiego zakresu potrzeb pasażerów w Hadze" – powiedział Peter Spuhler, prezes zarządu Stadlera. "Nie możemy się doczekać, aż tramwaje wejdą do obsługi pasażerskiej przyszłego lata. Chciałbym podziękować HTM za wspaniałą współpracę i zaufanie, jakim nas obdarzyli".
Przestronne wnętrze z dużymi oknami panoramicznymi sprawia, że podróż jest jasna i przyjemna. Tramwaje wyposażono w wielofunkcyjne przestrzenie dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, a także w wydajny system klimatyzacji. Nowe pojazdy mają również przyczynić się do zrównoważonego rozwoju transportu w regionie Haaglanden, który dynamicznie się rozwija pod względem liczby mieszkańców i miejsc pracy.
Zrównoważony transport przyszłości
Dostawa i wdrożenie tramwajów TINA to element szeroko zakrojonego planu modernizacji transportu publicznego w aglomeracji Rotterdam – Haga. Jaap Bierman, dyrektor generalny HTM, podkreślił, że nowe tramwaje pozwolą oferować pasażerom transport w pełni dostępny i zrównoważony, co stanowi wkład w mobilność przyszłości.
Produkcja tramwajów dla Hagi opiera się na doświadczeniach zebranych podczas realizacji innych projektów tramwajowych TINA, na przykład dla Bazylei, Darmstadt czy Halle. To kolejny dowód na to, że polski oddział Stadlera odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu nowoczesnych pojazdów szynowych na rynki europejskie.
Komentarze