top of page

Koniec spalinowej wąskotorówki? Stadler i FAL pokazali bateryjny skład

Pierwszy bateryjny pociąg wąskotorowy w Europie
Fot. Stadler

Stadler i włoski przewoźnik Ferrovie Appulo Lucane (FAL) zaprezentowali światu innowacyjny, wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany akumulatorami. Jest to pierwszy taki pojazd w Europie, który ma szansę zrewolucjonizować zrównoważoną mobilność. Nowe składy, zamówione przez FAL, zadebiutowały publicznie na międzynarodowych targach EXPO Ferroviaria w Mediolanie i mają w najbliższych latach pojawić się na linii Altamura – Matera, przyczyniając się do znacznego ograniczenia emisji dwutlenku węgla.


Sektor kolejowy w Europie doczekał się światowej premiery innowacyjnego taboru. Na targach EXPO Ferroviaria w Mediolanie, szwajcarski producent Stadler oraz włoski przewoźnik Ferrovie Appulo Lucane (FAL) zaprezentowali pierwszy, specjalnie zaprojektowany, wąskotorowy pociąg elektryczny, który w całości zasilany jest energią z akumulatorów. To przełomowe rozwiązanie ma realnie wpłynąć na osiągnięcie celów związanych z neutralnością klimatyczną we włoskich regionach Basilicata i Apulia, w których operuje FAL.


Inwestycja w zieloną przyszłość i redukcja emisji CO2


Ambitny projekt jest rezultatem przetargu publicznego o znaczeniu wspólnotowym, w wyniku którego FAL powierzył Stadlerowi budowę siedmiu takich pojazdów. Całkowita inwestycja w nowe pociągi to 63 miliony euro, finansowane ze środków Narodowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (PNRR), Funduszu Uzupełniającego PNRR oraz PON-PAC 2014-2020. Wprowadzenie do eksploatacji siedmiu pociągów akumulatorowych pozwoli rocznie zaoszczędzić ponad 1300 ton CO2 w porównaniu z eksploatacją analogicznej liczby pociągów spalinowych. Taka redukcja jest równoważna około 650 lotom z Zurychu do Tajlandii, co doskonale obrazuje skalę proekologicznego efektu. Pierwszy z zamówionych pociągów został oficjalnie zaprezentowany publiczności w Mediolanie.


Maurizio Oberti, dyrektor regionalny ds. sprzedaży Stadlera we Włoszech, podkreśla innowacyjność projektu:

„To pierwszy we Włoszech i Europie wąskotorowy pociąg elektryczny zasilany wyłącznie bateriami. Jest w 100% ekologiczny i zmieni przyszłość zrównoważonej mobilności w regionie Basilicata. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wprowadzić naszą innowacyjną, zieloną technologię na rynek włoski, która będzie promować zrównoważony rozwój w gminie Matera i regionie Basilicata oraz pomoże im osiągnąć zerową emisję netto.”

Akumulatorowe pociągi trafią na linię Altamura – Matera


Przewoźnik Ferrovie Appulo Lucane planuje wprowadzić całą zamówioną flotę siedmiu pociągów do eksploatacji na linii Altamura – Matera do końca 2026 roku. Zanim to nastąpi, pojazdy muszą przejść rygorystyczne testy, aby uzyskać zgodność z wytycznymi włoskiej Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Kolei, Dróg i Autostrad (ANSFISA). Stefano Di Bello, dyrektor generalny FAL, wyraził dumę z realizacji inwestycji, która jeszcze dwa lata temu była jedynie futurystycznym projektem.


„Ferrovie Appulo Lucane potwierdza swój status spółki publicznej, która potrafi inwestować w przyszłość i innowacje oraz honorować swoje zobowiązania. Dwa lata temu, na targach EXPO Ferroviaria, wspólnie z ministrem transportu Matteo Salvinim, zaprezentowaliśmy projekt, który wówczas był jedynie futurystycznym projektem. Dziś dysponujemy już pierwszym z siedmiu pociągów, które wejdą do eksploatacji na linii Altamura – Matera do końca 2026 roku.”

Vittorio Zizza, prezes zarządu FAL, dodał, że głównym celem projektu jest dekarbonizacja usług kolejowych na wspomnianej linii. Nowe pociągi, w całości wyprodukowane w szwajcarskiej siedzibie Stadlera w Bussnang, poszerzą dotychczasową flotę przewoźnika.


Zrównoważony rozwój w każdym detalu nowego pociągu


Charakterystyka nowych pociągów podkreśla ich proekologiczny wymiar. Zrównoważony rozwój widać w:


  • Innowacyjnym, akumulatorowym układzie napędowym.

  • Ekologicznym oświetleniu wnętrza w technologii LED, zgodnym z najnowszymi normami energetycznymi.

  • Tapicerce siedzeń wykonanej z materiałów pochodzących z recyklingu.

  • Wydzielonej strefie przeznaczonej dla rowerów elektrycznych.


Pasażerowie skorzystają z jasnych i funkcjonalnych wnętrz, dużych, panoramicznych okien oraz niskopodłogowego wejścia, które ułatwia dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Zastosowany napęd charakteryzuje się wysokowydajnym elektrycznym systemem zasilanym akumulatorami, umieszczonym nad wózkiem silnikowym. Akumulatory mają wysoką energię właściwą, co przekłada się na krótkie czasy ładowania i znaczną autonomię jazdy. Całość została wkomponowana w nowy, ikoniczny design, stworzony we współpracy z FAL.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page