top of page

Ministerstwo odpowiada na interpelację posła. W sprawie pociągu EIC „Tatry”

Pociąg PKP Intercity
Fot. Wikipedia I Maksym Kozlenko

Ministerstwo Infrastruktury, w odpowiedzi na interpelację posła Łukasza Kmity, odnosi się do propozycji wydłużenia trasy pociągu EIC „Tatry” do relacji Gdynia–Warszawa–Zakopane. W piśmie z 13 sierpnia 2025 roku resort informuje o zrealizowanych już pracach modernizacyjnych, a także o wyzwaniach związanych z przepustowością linii i komercyjnym charakterem połączeń EIC.


W odpowiedzi na interpelację posła na Sejm RP Łukasza Kmity, Ministerstwo Infrastruktury, reprezentowane przez Podsekretarza Stanu Piotra Malepszaka, przedstawiło obszerne informacje dotyczące modernizacji linii kolejowej Kraków–Zakopane oraz możliwości wydłużenia trasy pociągu EIC „Tatry”. Pismo datowane na 13 sierpnia 2025 roku, które zostało wysłane do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni, szczegółowo opisuje dotychczasowe prace, a także wyzwania, jakie stoją przed dalszymi inwestycjami na tej popularnej trasie.


Dalsza modernizacja i wzrost liczby pasażerów na "zakopiance"


W latach 2018-2025 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizowały modernizację ciągu linii kolejowych na odcinku Kraków–Zakopane (linie nr 97, 98 i 99). Prace objęły między innymi przebudowę torów, stacji i przystanków, a także licznych przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki zastosowaniu toru bezstykowego na przeważającej części trasy udało się podnieść prędkość pociągów oraz zwiększyć komfort podróży.


Ministerstwo podkreśla, że dalsze podniesienie prędkości na tych liniach jest ograniczone przez górski charakter terenu, łuki o małych promieniach oraz liczne przejazdy. Dalsze inwestycje wymagałyby wyjścia poza teren kolejowy i wiązałyby się z kosztownymi wywłaszczeniami gruntów prywatnych. Dodatkowym problemem są również kwestie przepustowości, wynikające z długich odcinków pozbawionych mijanek oraz braku możliwości jednoczesnego wjazdu na stacje z obu kierunków. To bardzo poważny błąd w projektowaniu całej trasy od Skawiny do Zakopanego, który wpływa na płynność ruchu pociągów.


Skala zapotrzebowania na przewozy pasażerskie na odcinku Raba Wyżna–Zakopane jest bardzo duża. Średnia liczba pociągów kursujących dziennie wzrosła z 14 w rozkładzie 2016/2017 do 32 w sezonie 2023/2024. Obecnie kursuje ich już 48. Znacząco wzrosła także liczba pasażerów korzystających z tej linii – ze stacji Zakopane w 2017 roku korzystało 1300 osób dziennie, a w 2024 roku było ich już 4200. Z uwagi na ten dynamiczny wzrost, priorytetem Ministerstwa jest rozwiązanie problemów związanych z przepustowością infrastruktury kolejowej, co ma kluczowy wpływ na jakość i punktualność przewozów.



Projekt Podłęże–Piekiełko i autonomia PKP Intercity w sprawach połączeń EIC


Ministerstwo Infrastruktury poinformowało również, że aby skrócić czas podróży między Krakowem a Zakopanem, prowadzone są prace w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko”. Nowa trasa ma umożliwić dojazd z centrum Krakowa do Zakopanego w około 90 minut. Będzie ona alternatywnym ciągiem, wykorzystującym liczne tunele i estakady, co pozwoli na osiągnięcie prędkości do 160 km/h na odcinku Podłęże–Szczyrzyc oraz 60–120 km/h na odcinku jednotorowym do Chabówki.


W odpowiedzi na pytanie o wydłużenie pociągu EIC „Tatry” do Gdyni, Ministerstwo wyjaśniło, że pociągi kategorii EIP/EIC to połączenia komercyjne. Ich uruchamianie nie jest objęte umową o świadczenie usług publicznych z Ministrem Infrastruktury i odbywa się na zasadach ryzyka handlowego PKP Intercity S.A. bez dofinansowania z budżetu państwa. To przewoźnik posiada autonomię decyzyjną w kwestiach takich jak trasy, godziny kursowania czy stacje zatrzymań. Decyzje o rozszerzeniu lub ograniczeniu oferty tych połączeń są podejmowane na podstawie przewidywanych wyników finansowych.


W piśmie zaznaczono również, że w wakacyjne soboty z Gdyni oraz niedziele z Zakopanego kursuje nowy pociąg EIC Morskie Oko, który ma stać się połączeniem całorocznym od kolejnego rozkładu jazdy. Dodatkowo, na trasie Gdynia–Zakopane dostępne są cztery bezpośrednie połączenia IC/TLK oraz połączenia z jedną przesiadką.

Komentarze


AKTUALNOŚCI
  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • X

© 2025 by KoleoNews.

Kopiowanie materiałów redakcyjnych portalu KoleoNews.pl bez uzyskania wcześniejszej zgody jest zabronione.

Skontaktuj się z nami!

bottom of page